Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeven Canadezen géén zorgpremie meer te betalen als zij boven de 65 jaar zijn?

Mijn zuster die al haar hele leven in Canada woont, vertelde dat maar ik kan het bijna niet geloven dat dat waar is.

een maand geleden
3.6K
LeonardN
een maand geleden
Dit artikel laat me ook wat anders denken: https://www.chip.ca/reverse-mortgage-resources/retirement-planning/health-insurance-for-retirees-canada/
tham
een maand geleden
Ja inderdaad > gratis is dus toch niet zo gratis.
TurfGraver
een maand geleden
Maar wel beter geregeld dan hier in Nederland.
Inekez1
een maand geleden
Dat zou in Nederland ook heel eenvoudig kunnen, als de AOW uitkering met eenzelfde bedrag wordt verlaagd. Niemand heeft er wat aan, maar het klinkt wel sympathiek.
tinus1969
een maand geleden
Voor zover ik weet betalen Britten helemaal geen zorgpremie en wordt de NHS uit belastingen betaald.
ronron1212
een maand geleden
@Inekez1 wat bedoel je met verlagen aow premie?
ronron1212
een maand geleden
Dan blijft de vraag nog steeds het zelfde hoezo?
ronron1212
een maand geleden
@inekez1 de zorg in Nederland kost meer dan 100 miljard per jaar. De aow uitkeringen bedragen rond de 60 miljard per jaar die worden betaald door de werkenden dat is al zo vanaf het invoeren van de aow zo. Dus ik weet niet hoe het dan kan zoals jij zegt. Naast het feit dat ouderen ook ergens van moeten leven.
tinus1969
een maand geleden
@ronron1212 ik denk dat Anadea bedoelt om de zorgPREMIE (niet de zorgkosten) van AOW-ers direct van de uitkering af te trekken.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 Anadea???? wat jij denk doet er niet toe het gaat om wat zij denkt. Weet ook niet wat jouw gedachte dan oplost aan de vraag en de reactie van haar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het openbare Canadese zorgstelsel lijkt in niets op zijn buurland Amerika. De doelstelling van de Canadese gezondheidszorg is om iedereen als gelijke te behandelen. De overheid staat wel garant voor de gezondheidszorg, maar het zijn uiteindelijk de provincies die verantwoordelijk zijn voor het management Canadese gezondheidszorg. Gezondheidszorg in Canada is allesomvattend en gratis en valt te vergelijken met de West-Europese gezondheidszorg. Toch zijn er ook problemen met bijvoorbeeld de wachtlijsten voor medische behandelingen in Canada. Hieronder lees je alles over de gezondheidszorg in Canada en er wordt informatie gegeven over de verzekeringen in Canada.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 21 september 2024 18:03: bron
een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Is het antwoord op de hoofdvraag nou ja of nee? Of anders?
ronron1212
een maand geleden
@Tinus1969 lezen het staat er in Canada is allesomvattend en gratis
Thecis
een maand geleden
Het is niet alles omvattend blijkt uit de link,.
Maar de grote vraag is of het daadwerkelijk gratis is of dat het rechtstreeks betaald wordt vanuit een zorgbelasting. Als de laatste het geval is, kan het heel goed zij dat mensen ouder dan 65 daar van vrijgesteld worden (wat de vraag ook is).
ronron1212
een maand geleden
@Thecis het wordt op de een of andere manier door de burger betaald belasting of anders. Maar het zorg wordt daarna wel gratis aangeboden. Wat is gratis dat bestaat niet dat weten we toch wel. Het gaat om de manier van financieren.
Thecis
een maand geleden
Helemaal mee eens. En als het als aparte belastingafdracht is ingericht, kan het zijn dat je als 65+ deze afdracht niet meer afgedragen hoeft te worden. Ik denk dat de vraagsteller wellicht op zoiets doelt, of dat waar is.
tinus1969
een maand geleden
@Thecus, dat is precies de vraag, en die is heek simpel: ‘Hoeven Canadezen géén zorgPREMIE meer te betalen als zij boven de 65 jaar zijn?’ Ja of nee, betalen die oudere Canadezen wel if geen zorgPREMIE?
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 dat is de vraag ja maar het geld dus niet alleen voor de 65 plusser maar voor alle Canadese. Zoals je heb kunnen lezen en nog bedankt voor jouw zoveelste aan mijn gegeven -
tinus1969
een maand geleden
@ronron, die min heb je gekregen omdat je een (iig voor mij) onbegrijpelijk antwoord gaf. In plaats van een antwoord dat vegon met ‘ja, nee, of anders’, quote je een stuk onbegrijpelijke tekst dat begint met ‘Het openbare Canadese zorgstelsel lijkt in niets op zijn buurland Amerika.’
ronron1212
een maand geleden
@tins1969 de tekst is zeer duidelijk dat jij die niet kan begrijpen en ook niet lees dat er duidelijk in staat Gezondheidszorg in Canada is allesomvattend en gratis en valt te vergelijken met de West-Europese gezondheidszorg. Daar kan ik niets aan doen is nog steeds geen reden om te minnen. Daarnaast zit er een zeer uitgebreide link bij.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 het gaat dus in canada niet alleen om 65 plussers maar om de gehele bevolking dus ja en nee zijn geen antwoorden.
Thecis
een maand geleden
Als ik in ga op de link, wordt ook aangegeven dat alhoewel het gratis is, eigenlijk gemeld moet worden dat het "gratis" is omdat er heel veel niet vergoed wordt. Dat is de reden dat veel Canadezen zich particulier bij verzekeren. Juist door de vraag hoe het dan gefinancierd wordt, is de vraag eigenlijk nog steeds niet beantwoord. Als het gaat om een specifieke belasting, kan het zijn dat 65+ers hiervan vrijgesteld kunnen worden. Maw, het antwoord is te summier om daadwerkelijk antwoord te geven op de vraag. Er is meer diepgang nodig zodat we weten hoe het werkt zodat daadwerkelijk antwoord op de vraag gegeven kan worden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding