Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een nieuw huis en een nieuwe opstal en inboedel verzekering?

We krijgen een nieuw huis (hoekwoning) met 3 woningen onder 1 dak, wat gebeurt er met de door mij of mijn huis veroorzaakte schade aan de andere woningen, is die door mijn opstal verzekerd?
En hoe ziet het er uit met hun inboedel als die beschadigd of totaal verloren gaat door mij schuld of door toedoen van een oorzaak door mijn woning (bijv. brand, waterlekkage door lekkende waterleiding of dakgoot, losgewaaide dakpannen)?

4 maanden geleden
961
erotisi
4 maanden geleden
Heb je ook een aansprakelijkheidsverzekering?
ronron1212
4 maanden geleden
Heb je nu dan een ander soort huis omdat je dat nu vraagt?
tinus1969
4 maanden geleden
Heb je je verzekeraar al gebeld?
Is je nieuwe woning formeel een appartement? Zonee, hoe werkt dat dan met 3 woningen onder 1 dak?
Wat bedoel je met ‘door mijn huis veroorzaakte schade’?
Inekez1
4 maanden geleden
@tinus, het gaat over een hoekwoning, 3/1 dak zijn dan denk ik 2 hoekwoningen en 1 tussenwoning.
ronron1212
4 maanden geleden
@tinus1969 3 onder een kap is gewoon drie eengezinswoningen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De buren zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen opstal- en inboedelverzekering. Als bij storm een dakpan van jouw huis waait en door hun serre valt, zullen de buren dat zelf bij hun eigen opstalverzekering moeten regelen. Voor brand of waterschade door hevige neerslag geldt hetzelfde, ook als die brand bij jou is begonnen en overslaat naar het huis van de buren.

Schade die is ontstaan door jouw toedoen valt daar niet onder, daarvoor ben jij aansprakelijk. Als dat een gevolg is van een ongelukje (je laat de ladder omvallen tijdens het ramen zemen en die valt bij de buren door het raam) dan is dat verzekerd onder jouw aansprakelijkheidsverzekering. Zijn je kinderen aan het voetballen in de achtertuin en de bal gaat over de schutting door het raam van de buren, dat valt daar ook onder. Die persoonlijke (of gezins-) aansprakelijkheidsverzekering moet je apart afsluiten, dat valt niet onder je opstal- of inboedel- of auto wa-verzekering.

Is er sprake van opzet of schuld (jouw huis brand af door een drugslab in de schuur, of de boel klapt bij een klein brandje uit elkaar door vuurwerkopslag op zolder) dan wordt dat een ander verhaal natuurlijk. Maar in die gevallen dekt ook je eigen opstal- en inboedelverzekering de schade aan je eigen huis en spullen niet meer. De schade bij de buren zal in eerste instantie voor hen geregeld worden door hun eigen verzekering, maar die verzekering zal de kosten daarna op jou willen verhalen. Ik neem even aan dat je met 'schuld' in je vraag niet dit soort activiteiten voor ogen hebt, maar meer doelt op ongelukjes zoals een voetbal of ladder die door de ramen valt, of een kapotte wasmachine die waterschade maakt.

Andersom werkt het natuurlijk hetzelfde. Schade aan jouw woning door een dakpan die bij de buren van het huis waait, valt onder jouw eigen opstalverzekering. Dat het een hoekwoning is, maakt in feite niet uit. Ook bij vrijstaande woningen kunnen dakpannen (of zonnepanelen) losraken en soms meters door de lucht vliegen.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding