Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een zwitsers incasso bedrijf een claim in nederland op te leggen?

Heb een ongeluk in zwitserland gehad en de kosten voor het ziekenhuis en helicopter zijn bij elkaar 15000euro... het is mogelijk om het bedrag in 6 delen te betalen maar zoveel geld heb ik nooit... nu krijg ik brieven van Creditreform in Zwitserland waarin ze dreigen van juridische stappen tegen mij... Waar moet ik voor vrezen aangezien Zwitserland niet onderdeel uitmaakt van de EU?

een jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Of Zwitserland lid is van de EU of niet is niet zo relevant. De vraag is of er tussen Zwitserland en Nederland een zgh. rechtshulpverdrag is. En dat is het geval. Dat betekent o.a. dat deurwaarders uit Nederland uitspraken van Zwitserse rechters uitvoeren (executeren). Wat betekent dat hij beslag kan leggen op je inkomen en je spullen. Is zo'n uitspraak er (nog) niet, dan kan de eisende partij naar de rechter stappen om zo'n uitspraak te krijgen. Hoogst waarschijnlijk gebeurt dat bij een Zwitserse rechter, en als je verweer wilt voeren zul je daar zelf naar de zitting moeten gaan, en/of een Zwitserse advocaat in de arm moeten nemen.
Terzijde: heb je geen ziektekostenverzekering? En zo ja: waarom handelen zij deze claim niet af?
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing