Wat als er te weinig geld in de VVE kas zit om de verzekering (opstal en dergelijke) te betalen?
Door een recent onderhoud aan het gebouw is er extra gespaard geld uit de VVE kas gebruikt om de kosten te kunnen voldoen. Nu zegt de VVE beheerder: er is te weinig geld over om de VVE verzekering te betalen. De eigenaren betalen iedere maand gewoon hun verplichte VVE bijdrage door zoals gebruikelijk.
Mag de beheerder nu extra geld eisen voor de verzekering of moet hij gewoon wachten tot het geld voor de verzekering weer voldoende is opgespaard? (want in de maandbijdrage zit reeds het deel van de verzekering).
VVE is een gezamenlijk verantwoordelijkheid.
Er wordt nu weer gewoon doorgespaard dus zal er zeker weer geld voor de verzekering beschikbaar komen.
Maar beheerder denkt er anders over en wil weer extra maandelijkse inleg voor verzekering. Vreemd?
Een goede beheerder zorgt voor een actueel en betrouwbaar meerjaren onderhoudsplan.
Een MJOP is, volgens mij sinds enige jaren, zelfs verplicht voor een VvE.
Uit die opstelling blijkt hoeveel geld er wanneer nodig is voor onderhoud.
Naast die meerjarenplanning is er nog het jaarlijkse onderhoud en de vaste lasten.
Op de (jaarljkse) algemene ledenvergadering hoort dit besproken te worden.
Als de VvE goed functioneert, is er een kascommissie. Die kijkt hoe het met de geldstromen is gegaan.
De vraag is nu: is er een MJOP? Hoe betrouwbaar is deze? Was het onderhoud (veel) duurder dan verwacht? Hoe zit de jaarbegroting er verder uit? Wordt er wel genoeg gespaard voor het onderhoud?
Hoezo is er te weinig geld om de verzekering te betalen? Of is er ook te weinig geld voor electra, schoonmaak, en andere vaste lasten? Is er helemaal geen spaargeld meer?
Wat als er onverwacht onderhoud nodig is? Daar is ook geen geld voor? Sowieso; een verzekering niet betalen lijkt me, zoals in andere reacties aangegeven, geen goede optie. Als er wat gebeurt, ben je verder van huis.
UIteindelijk is bedrag behaald om onderhoud te bekostigen. Logisch dat kas nu bijna leeg is. Dus moet er weer van voren af aan gespaard worden.
Echter, beheerder zegt dat de extra verhoging v/h maandbedrag doorbetaald moet worden (dus Eur 152, ipv de normale Eur 92 voor bv eigenaar 2) zonder einddatum, terwijl begroting behaald is.
Verzekering loopt tot eind dit jaar en tegen die tijd is er zeker weer voldoende gespaard om de verzekering te betalen.
Dus wat de beheerder beweert klopt niet evenals de extra verhoging van het maandbedrag oneindig door laten betalen.
Wanneer komt er dan een einde aan de verhoogde maandelijkse stortingen bovenop het normale maandbedrag? Wanneer beheerder dat wilt?
"Verzekering loopt tot eind dit jaar en tegen die tijd is er zeker weer voldoende gespaard om de verzekering te betalen."
Verzekeringen betaal je niet achteraf (door er voor te sparen) die moeten vooraf betaald worden.
Wel kun je sparen voor een te ondernemen onderhoud.
Tja, dan zal je de beheerder moeten vragen waarvoor er extra gespaard moet worden.
Worden de premies verhoogd?
Zonder inzage in de boekhouding is hier niets zinnigs over te zeggen.
Maar de beheerder wil dat er doorgegaan wordt met extra sparen zonder enige nieuwe goedgekeurde bestaande begroting of onderhoudsplan. Laatste onderhoud is recent geweest. Dus gooit hij het maar op de verzekering, terwijl dat makkelijk met de normale maandbedragen (dus zonder extra sparen) kan worden voldaan. Hij geeft dus geen solide onderbouwing voor dat extra sparen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.