Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uitvaartverzekering afgesloten en verzwegen dat ik psychoses heb gehad krijg ik daar last mee?

Draait uiteindelijk mijn familie of ik voor de kosten op als de verzekeraar mijn huisarts raadpleegt?
Moet ik alvast 8000€ reserveren voor mijn crematie en begravenis.?
Wat en hoe gaat de verzekeraar precies alles uitpluizen nadat iemand is overleden om niet te hoeven uitkeren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De huisarts heeft geheimhoudingsplicht en zal dus nooit informatie geven aan een verzekeringsmaatschappij. Via die weg kan je er dus geen last van krijgen.
De verzekering keert uit als er een officieel overlijdingsbericht is.
Mensen die vanwege hun beroep met medische gegevens werken, zijn gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat zij in principe geen gegevens van een patiënt aan anderen mogen verstrekken.
Toegevoegd op 21 december 2019 22:15: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De kans op overlijden bij mensen met een psychose is iets groter, blijkt uit onderzoek. Ze kunnen bewust of onbewust zelfmoord plegen (als ze bijvoorbeeld in paniek uit een raam springen e.d.).

Als je om deze reden zou overlijden, zou je verzekering moeilijk kunnen gaan doen. Anders niet.
.
Je hebt je zelfs misschien zelfs benadeeld door je psychose niet op te geven. Als je dit wel had gedaan en je was geaccepteerd, had je binnen twee jaar zelfmoord ‘mogen’ plegen.
Zelfdoding is geen reden voor verzekeraars om niet uit te keren. Wel hanteren ze een wachttijd van twee jaar. Tenzij de zelfmoord in een psychotische toestand plaatsvond, omdat de wil hiertoe bepaald werd door de ziekte (Rechtbank Amsterdam).
SimonV
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing