Kan een vader met terugwerkende kracht betaling van zorgverzekering vragen aan jong-meerderjarige?
mijn ouders zijn bijna 3 jaar geleden gescheiden. mijn jongere broertjes gingen mee met mam, en ik als 18 jarige bleef met de hond bij mijn vader. afgelopen juli kreeg mijn vader een vriendin en omdat het niet klikte met mij en de vriendin was hij steeds minder thuis.
in die tijd zat ik nog op school. in mijn examenjaar kreeg ik moeilijkheden met mijn gezondheid, periodes van migraine waardoor ik veel school miste tot op het punt dat ik bijna geen examen mocht doen. met mentor en zorg coördinator tot een persoonlijk traject gekomen. waar de rest van de klas in mei hun diploma ontvingen, werkte ik de zomervakantie door om uiteindelijk in oktober mijn mbo-diploma te ontvangen. door deze situatie, had ik vanaf juni geen recht meer op stufi en student-ov, maar was de aanwezigheid op school wel steeds nodig. door de druk om diploma t halen had ik geen baan, en omdat ik verder weg op school zat, liepen de kosten voor reizen op en had ik met mijn vader afgesproken dat hij mijn zorgverzekering betaalde totdat ik mijn diploma had en weer inkomen had. hiermee ging hij akkoord en in maart had ik eindelijk een baan, in april was de maandelijkse betaling weer van kracht.
nu begint hij ineens over mijn schuld aan hem, en eist hij dat ik nu maar eens moet beginnen met aflossen. door ruzies e.d. zit hij ondertussen al zeker 4 maanden volcontinue bij zijn vriendin.
ik word volgende maand 21. kan hij dit zomaar eisen als dit niet eerder is afgesproken? het is toch een 1000,- die hij eist..
Heb ik dit goed uit je verhaal gehaald? Er staat namelijk veel overbodige informatie in. Ik denk dat je het beste een betalingsregeling kunt treffen met je vader, dat je bijvoorbeeld elke maand 100 euro overmaakt tot het bedrag voldaan is. Je betaalt de zorgverzekering nu weer zelf?
maar het met terugwerkende kracht, terugbetalen kwam pas ter sprake pas nadat ik weer begon met betalen en was nooit deel van de afspraak.
verder is het in zo'n situatie toch ook de onderhoudsplicht van kracht?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.