Bij welk bedrag aan zorgkosten wordt een basispolis goedkoper dan een budgetpolis?
Ik heb eigenlijk bijna nooit iets, maar ik hoor veel negatieve verhalen over de budgetpolis, dus ik twijfel. Ik wil niet ineens voor hoge kosten komen te staan als ik wel een keer iets heb.
Met een verschil van 25 euro met de restitutie)polis, bespaar je jaarlijks zo'n 300 euro. Bij sommige polissen krijg je slechts 65% van de kosten vergoed als je naar een ziekenhuis gaat dat geen contract heeft met je zorgverzekeraar. Dat kan al snel honderden of zelfs duizenden euro's kosten.
Zorgverleners waarschuwen je hier niet voor. Zorg dus altijd vooraf dat je weet wat wordt vergoed.
Er zijn ook grote verschillen in de budgetpolissen op het gebied van gecontracteerde zorg en niet-gecontracteerde zorg. Bij een naturapolis vergoedt de verzekeraar doorgaans ongeveer 80 procent van de behandeling, als de verzekerde ervoor kiest zich te laten behandelen bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Bij de budgetpolissen ligt die vergoeding fors lager. Ga je naar een behandelaar waarmee de verzekeraar een contract heeft, dan ben je doorgaans goedkoper uit met een budgetpolis.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.