Wie is aansprakelijk en welke aansprakelijkheidsverzekering zal de schade moeten vergoeden?
De zaak is als volgt. Op een kruispunt is de voorrangssituatie recentelijk is gewijzigd van voorrangsweg naar gelijkwaardig kruispunt, waarvan is gebleken dat hier nog niet veel mensen aan gewend zijn geraakt. Mede door deze onwetendheid heeft zich de volgende situatie voorgedaan.
Op dit kruispunt kwam een fietser van rechts, die linksaf wilde slaan. Deze fietser had zijn telefoon in de hand. Een auto, die van links kwam, zag de fietser op het laatste moment en week naar links uit. De fietser week naar rechts uit en tikte de auto licht aan, waarna hij snel moest bijsturen om niet ten val te komen, en liet zijn telefoon vallen. De telefoon is bij een deskundige als total loss verklaard.
Nu kan ik me van mijn autotheorie-examen herinneren dat bestuurders van gemotoriseerde voertuigen altijd voor minimaal 50% van de schade aan niet-gemotoriseerde voertuigen aansprakelijk zijn, wanneer zij hierbij betrokken zijn.
Nu vraag ik mij het volgende af:
- Valt deze schade aan de telefoon, onder de door de bestuurder aangerichte schade?
- Zal door de bestuurder van de auto een beroep moeten worden gemaakt op zijn reguliere aansprakelijkheidsverzekering, of op zijn auto WA verzekering?
- Zal de fietser (gedeeltelijk) aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade aan zijn telefoon, bijvoorbeeld omdat hij met zijn telefoon in de hand fietste?
De bestuurder van het motorvoertuig is aansprakelijk en moet de schade van de fietser of voetganger vergoeden, tenzij de bestuurder overmacht kan aantonen.
Ook al is er sprake van eigen schuld van de fietser of voetganger, dan krijgt hij toch minimaal 50% van zijn schade vergoed.
In sommige gevallen krijgt de fietser of voetganger bij eigen schuld meer dan 50%. Dit is afhankelijk van de verkeersfouten van beide partijen en van de 'billijkheid' zoals de ernst van de verwondingen en het wel of niet verzekerd zijn. De fietser zou inderdaad kunnen proberen de automobilist aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Volgens mij op auto WA. Als de fietser en geen voorrang had, en aantoonbaar niet aan het opletten was (wat zou blijken uit telefoon in hand), zou de automobilist overmacht kunnen proberen. In principe best loos, fietser met telefoon bezig, automobilist nog steeds moeten vechten om no-claim te behouden.
De auto moet voorrang verlenen.
De automobilist is aansprakelijk. Hij zal zijn dit met zijn autoverzekering op moeten nemen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.