Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe wordt aansprakelijkheid geregeld bij ruitschade?

Als mijn buurjongen betrapt is op het vernielen van mijn ruit en zijn ouders hebben geen geld. Bij wie kan ik dan aankloppen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Dit is geen kwestie van "geen geld hebben". De ouders hebben een WA verzekering (wettelijk verplicht) en daar moeten ze aanspraak op maken. e
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch bij de ouders van de "dader". Of ze al dan niet verzekerd zijn, is niet relevant. Spreek desnoods een betalingsregeling met hen af.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Ik ga ervanuit dat een buurjongen die een bal door een ruit schopt minderjarig is. Is hij meerderjarig dan kun je bij hem terecht.)
Computoon
9 jaar geleden
Het is me niet helemaal duidelijk of je een ruit van een huis bedoeld of van bv. je auto.

Er zijn twee mogelijkheden, je bent verzekerd voor de schade (of de verhuurder als je in een huurhuis woont) of niet.

Het eerste is het meest eenvoudig:
Wat je moet doen is je EIGEN verzekering op de hoogte brengen van de schade. Daarbij geef je aan wat de schade is en wie het veroorzaakt heeft. Vervolgens keert jouw verzekering je schade aan je uit (of laat het herstellen) en gaat vervolgens de schade verhalen bij degene die de schade heeft veroorzaakt. Als je in een huurhuis woont breng je de verhuurder op de hoogte, die regelt verder herstel van de schade en via de verzekering van je verhuurder loopt het dan verder.

Als je niet verzekerd bent voor de schade dan moet je de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade (in dit geval de ouders als de buurjongen nog minderjarig is). Dat kan door ze gewoon aan te spreken of een brief te sturen. In ieder geval zullen ze de schade moeten vergoeden.

Mocht het gaan om je auto dan loopt het net zo als hierboven omschreven.

Veel mensen denken dat ze bij de verzekering van de ander moeten aankloppen of dat de veroorzaker dat moet regelen maar dat is niet waar.

Jij bent degene met schade dus moet jij het melden. En je regelt de zaken met je eigen verzekering. Jouw verzekering zal aan de hand van je verhaal en verklaring de schade gaan verhalen op de veroorzaker. Zie de 3e bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing