Zorgkosten van mei 2012 afgetrokken van eigen risico 2013. Toegestaan?

Ik heb in mei 2012 een onderzoek gehad in het ziekenhuis. Ik kreeg afgelopen weekend (1 maart, dus bijna een jaar later!) pas de de mededeling van mijn zorgverzekeraar dat deze kosten worden geincasseerd met de maandelijkse zorgpremie van maart 2013. Vervolgens las ik dat ze het bedrag aftrekken van mijn eigen risico van 2013.

Ik had voor 2012 nog maar een klein beetje eigen risico staan. Als het toen was gedeclareerd, had ik niet het hele bedrag hoeven betalen. Mag dit allemaal zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij niet!!
Bel even met je verzekeraar!
Het is uit 2012 niet 13

Antwoorden (2)

Het eigen risico geldt bij de zorgverzekering per kalenderjaar. Dus bij het ingaan van een nieuw kalenderjaar staat de teller weer op 0.

Waarschijnlijk is het ziekenhuis de 'schuldige', die willen nogal eens laat declareren bij de zorgverzekeraar.

Maar...

als het antwoord op de bronsite juist is, zou je echter niet meer meer aan eigen risico moeten betalen dan je betaald zou hebben als de declaratie in 2012 had plaatsgevonden. Dus als er toen nog euro 200.- aan eigen risico zou hebben gestaan, zou men in 2013 max. euro 200.- in mindering mogen brengen op het eigen risico. De rest zou de zorgverzekeraar dus moeten betalen.

Zie ook de Vraag van de week van de bronsite:
"Vraag van de week
28 Juni 2012Nico van Scheijndel

Vorige week ontving ik een brief van mijn zorgverzekering waarin stond dat ik alsnog een deel van het eigen risico van 2011 moet betalen. Het ziekenhuis waar ik een kleine ingreep heb ondergaan had pas onlangs gedeclareerd met mijn nabetaling als gevolg. Ben ik verplicht om te betalen?

Ja, ook als het ziekenhuis, een fysiotherapeut of ander hulpverlener de door u genoten zorg laat declareert ontkomt u niet aan betaling van uw eigen risico. Tenminste wanneer u uw volledige eigen risico nog niet betaald hebt. In 2011 was dit maximaal € 170 per persoon.

Het komt vaak voor dat zorgverzekeraars laat een declaratie ontvangen van een gecontracteerde zorgverlener. Ook al is die declaratie laat, het ontslaat u niet van een betalingsverplichting. Rekeningen die voortkomen uit een zogenaamde verbintenis uit overeenkomst verjaren pas na vijf jaar. U moet uw rekening voor het resterende deel eigen risico dus gewoon betalen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het korter en duidelijker had gekund, zoals het tweede antwoord. Je bent te voorzichtig in je bewoordingen ;-) Declaraties van 2012 gaan af van het eigen risico van 2012. Punt.
Nee dit mag niet, kosten die in 2012 zijn gemaakt, horen bij het eigen risico van dat jaar en mogen dus niet van een nieuw jaar afgehaald worden, gelijk bellen en je moet tevens ook een factuur hebben waarop staat dat de behandeling in 2012 is gemaakt.