Zijn bemiddelingskosten voor een uitvaartverzekering verplicht?
Onlangs werd ik gebeld door een bemiddelaar om mijn uitvaartverzekering over te sluiten.
Mijn huidige uitvaartverzekering moest ik opzeggen en een deel van de betaalde premie zou ik terug krijgen. Deze moest ik weer storten bij de nieuwe verzekeraar om mijn premie omlaag te krijgen. Nu heb ik van de bemiddelaar een acceptgiro gekregen om te betalen. Mijn vraag is, moet ik dit betalen?
Ik weet dat er geen betalingsplicht bestaat voor een levensverzekering, zoals een uitvaartverzekering. Als ik de nieuwe verzekering niet afsluit, dan hoef ik die bemiddelingskosten toch niet te betalen? Of wel?
Ps: Zijn er meer mensen die een aparte rekening hebben gekregen voor bemiddelingskosten omtrent een verzekering? Ik heb wel verstand van verzekeringen en hoe deze werken, maar ik heb nog nooit gehoord van een aparte facturering voor bemiddelingskosten.
Toegevoegd na 1 dag:
Excuseer mijn voor mijn taalgebruik, de overstap was geheel op vrijwillige basis en was niet van dwingend aard. Ik heb inderdaad wel aangegeven om over te stappen.
Maar nu lees ik dat per 1 januari er een provisie verbod komt, is het dan niet verstandig om te wachten na 1 januari om over te stappen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.