Zijn er ook zorgverzekeraars die een fors lagere zorgpremie hebben voor mensen die aantoonbaar gezonder leven?
Ik rook niet, drink zelden, ik sport blessureloos, rij normaal en leef bewust. Ik ben 1x per jaar een dag of drie ziek. Toch betaal ik net zoveel premie als mijn vader, die rookt, drinkt, te vet is en hierdoor al drie keer in het ziekenhuis heeft gelegen.
Heb wel al 320 extra moeten betalen bij de zorgverzekering dit jaar, komen er misschien nog 200 bij........een depressie is duur tegenwoordig.
http://www.blijpartij.nl/attachments/Image/Femke-rookt-groen.jpg
Dat zou gaan beteken als je wel ziek bent meer premie moet gaan betalen zodat er in totaal genoeg premie binnen komt.
Op de duur heeft bijna iedereen zorg nodig. Dan zou je meer premie moeten gaan betalen, de vraag is of je dat dan wel kunt opbrengen. Indirect betaal je ook minder maak je geen gebruik van de zorg hoef je het eigenrisico niet te betalen anders wel.
Maar niemand zou de premie voor mensen boven de 75 willen verdubbelen, al maken die veruit de meeste kosten. Dan zijn ze ineens WEL solidair.
Dus de redenering volgend moet ik meer betalen en minder betalen.
Maar: ik betaal ook mee aan de zwangerschaps- en kraamzorg in het basispakket, en ik heb geen kinderen. Dus - weer de redenering volgend - is dat ook oneerlijk.
Ik betaal alleen liever mee aan een basispakket waarvan niet alle onderdelen voor mij zinvol zijn, dan dat ik al mijn zorg onderdeel voor onderdeel individueel moet regelen en betalen, want dat zou veel duurder zijn, ook al zitten bepaalde dingen er dan niet meer in.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.