Kan je met Familiaire Hypercholesterolemie een compensatie krijgen bij je zorgverzekeraar?
Al vanaf mijn 15 jaar slik ik (een hoop) medicijnen omdat ik erfelijk een te hoog cholesterol gehalte heb. Ik slik nu 3 tabletten per dag (2x Inegy 40 mg en Ezetrol 10 mg), nu is het zo dat als ik voor 3 maanden tabletten haal gelijk het max. bedrag eigen risico moet betalen. Op dit moment valt dat nog wel mee, maar het eigen risico wordt waarschijnlijk verhoogd naar 400 euro! Dat is voor ons héél erg veel geld en daar zullen we dan ook echt voor gaan moeten sparen. Nu las ik dat chronisch zieken wél een compensatie kunnen krijgen, met uitzondering van Cholesterol, waarom is dat?
Ook andere (goedkopere) tabletten lost mijn probleem niet op, ik heb veel statines voorgeschreven gekregen en voor mijn internist was het ook echt uitvogelen wat bij mij het beste hielp. Sinds 2 jaar slik ik nu deze medicijnen omdat deze mijn Cholesterol gehalte het laagst houden en ik hier vrijwel geen bijwerkingen van ondervind.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.