Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een tegemoetkoming voor scholieren en zorgtoeslag? Ik ben bijna 18 en zit nog op de middelbare school tot mijn 19de jaar.

Zoals ik al in de titel mij vraag duidelijk heb gemaakt, zou ik graag ook nog weten tot welke leeftijd beiden gelden. Of moet je ze zelf opzeggen.

En waarom het verstandig is om ze aan te vragen of juist niet.

Alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

toeslag scholieren kun je aanvragen als je 18 wordt en geen recht hebt op studiefinanciering, zorgtoeslag kun je aanvragen zodra je een zorgverzekering hebt afgesloten en binnen een bepaalde inkomensgrens valt, het is dus de moeite waard beide aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanaf je 18 de moet je zorggpremie gaan betalen. Hoeveel hangt af van welke verzekering je hebt/neemt.
Omdat je nog geen/weinig inkomen hebt krijg je zorgtoeslag van de belasting dienst. Dit kan je aanvragen op toeslagen.nl.
Een basis verzekering, kost rond de 100 euro maand, zorgtoeslag is maximaal ong. 70 euro. Dat betekent dat de zorgverzekering jouw nog rond de 30 euro per maand kost.
Dat je een zorgverzekering hebt wil nog niet zeggen dat je voor zorg niets meer zelf hoeft te betalen, maar dat kan je allemaal nalezen op de site van je zorgverzekeraar.

op de site van de DUO/ib groep kan je alles opzoeken over je tegemoetkoming voor scholieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zorgtoeslag moet je als je 18 bent zelf aanvragen

Toegevoegd na 2 minuten:
Over de tegemoetkoming zie je in de tweede bron meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing