Mag een huurder me afwijzen als ik nog niet kan aantonen dat ik een aanvullende uitkering ga krijgen?
Hallo, ik ben 20 jaar met diagnose autisme en woon momenteel samen met mijn ouders. Mijn thuissituatie is erg onveilig. Na anderhalf jaar is het mij eindelijk gelukt om woningurgentie toegewezen te krijgen. Dit is een medische urgentie, omdat mijn huidige situatie psychisch voor mij niet langer te doen is. Om deze reden heb ik nu ook een ziektewet uitkering (ik sta sinds maart ziekgemeld bij mijn werk en hun betalen mij nog door). Door combinatie van autisme, burn-out en depressie was ik niet langer in staat om te werken.
Ik heb nu een appartement gezien waar ik op heb gereageerd en bovenaan sta door mijn urgentie. Nu moet ik een bijstand aanvragen omdat ik met mijn huidige ziektewet niet genoeg verdien om op mezelf te wonen. Nu ben ik bang dat de de woningbouwvereniging mij af kan wijzen omdat ik momenteel niet genoeg verdien en niet kan aantonen dat ik echt een bijstand krijg als ik op mijzelf woon. Ik heb een maatschappelijk werker die mij hierbij helpt, alleen die werkt niet in het weekend, en het zit mij zo dwars en ik ben hier zo onrustig door dat ik liever niet het hele weekend wil wachten op antwoord. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel. Daarnaast wil ik duidelijk maken dat ik wel wil werken, maar dat dat pas mogelijk is als ik op mezelf woon. Dan zou ik langzaam aan weer kunnen beginnen en opbouwen (dus niet in 1x 40 uur.) Dit is waarom ik zou moeten beginnen met een bijstand. Het GGZ is het hiermee eens.
Ga in ieder geval morgen meteen uitzoeken waar je recht op hebt als je zelfstandig zou wonen, dan weet je voor een volgend huis (of dit huis) hoeveel geld je hebt om een huis (of kamer?) te huren, en dus hoeveel je aan huur kunt betalen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.