Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb ik recht op een uitkering als ik ontslag neem?

1 oktober ben ik (40 uur per week) werkloos geworden door de gevolgen van het coronavirus. Stel: ik heb nieuw werk gevonden vanaf 15 oktober bij bedrijf 1 voor 20 uur per week. Dit is niet genoeg, dus heb ik ook nieuw werk vanaf 1 november bij bedrijf 2 voor 12 uur per week. Helaas valt dit niet te combineren en neem ik weer ontslag bij bedrijf 2. Heb ik dan nog recht op die uitkering?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

U bent verzekerd voor werkloosheid.
Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was. Als u de AOW-leeftijd bereikt, bent u niet meer verzekerd.

U verliest 5 uur of meer van uw werk per week.
En u heeft geen recht meer op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen ook mee.

Let op: krijgt u na uw ontslag meteen een nieuwe baan voor hetzelfde aantal uur of meer? En krijgt u minder loon? Dan kunt u geen WW-uitkering krijgen om uw inkomen aan te vullen.

U bent direct beschikbaar voor betaald werk.
Maak bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan kunt beginnen.

U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag).

Was u in die periode ziek, kreeg u zwangerschaps- en bevallingsverlof of nam u onbetaald verlof op? Of werkte u als zelfstandige? Dan kijken wij verder terug dan de laatste 36 weken. Wij kiezen een periode waarin u wel minstens 26 weken werkte.

U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden.
Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u meestal geen WW-uitkering.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing