Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel kostgeld moet ik betalen als ik alleen woon met mijn moeder die leeft van een uitkering?

mijn moeder en 2 broertjes en ik moeten straks verhuizen vanwege haar scheiding maar dan krijgt zij een uitkering van 1500 euro per maand. nu zegt een kennis van ons die de boekhouding doet bij ons dat ik zodra we verhuisd zijn dat ik dan 700 euro verplicht ben om mee te betalen omdat mijn moeder dan haar toeslagen verliest omdat ik al werk.
ik ben trouwens 19 en mijn inkomen is bruto zon 1730 euro. netto word dat ongeveer 1500

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een uitkering van € 1500 per maand is boven de bijstandsnorm. Ze krijgt huurtoeslag en zorgtoeslag en misschien kindgebonden budget, als de broertjes nog jonger zijn dan 18 jaar. In de nieuwe situatie behoudt je moeder de zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Het verschil zit in de huurtoeslag die ze niet krijgt omdat jij (en je broertjes) medebewoners zijn. Het verlies aan huurtoeslag zal een € 300 maximaal per maand zijn. Het is redelijk dat je dit verlies als betaalt. Daarnaast zou je wat extra kunnen geven als kostgeld voor kost en inwoning. Een bedrag van € 700 als maandelijkse betaling is, gelet op je inkomen, aan de hoge kant. Een bedrag van € 500 per maand lijkt me redelijker.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing