Is het normaal dat als je kinderalimentatie betaalt, je daarboven moet meebetalen aan de bijstand?
Ik heb een kind van 11 jaar uit een vroegere losse relatie. Voor de geboorde heb ik het kind erkend en toen we uit elkaar gingen is door de rechtbank een door mij te betalen kinderalimentatie voor co-ouderschap van ongeveer 150 euro per maand vastgesteld, die ik de moeder betaal omdat het kind de helft van de tijd bij haar is.
In de praktijk, gedurende de afgelopen 6 jaar, was het kind maar één week in de maand bij zijn moeder. Ik betaal dus teveel, maar daar nooit een probleem van gemaakt omdat het niet over een al te groot bedrag gaat.
De moeder en mijn kind ontvangen al zes jaar bijstand.
Vandaag kreeg ik een brief van de gemeente dat ik mogelijk moet meebetalen aan de kosten van de bijstand van mijn kind en een onderhoudsbijdrage moet gaan betalen.
De gemeente wil mijn financiële omstandigheden kennen. Daarvoor moet ik op een formulier mijn financiële doopceel lichten, en dat met een ambtenaar bespreken.
De maandelijks bedrag aan bijstand voor één kind ken ik niet.
Maar ik denk niet dat die bijstand meer dan 150 euro per maand is. Dus méér is dan ik betaal.