Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geldt een zaterdagtoeslat bovenop een overurentoeslag?

Ik werk ma-vr 40 uur. Mijn afdeling werkt normaal gesproken nooit in het weekend maar bij mijn bedrijf bestaat er wel een zaterdagtoeslag van 150% (50%?) en een zondagtoeslag van 200% (100%)?
Nu heb ik afgelopen zaterdag 5 uur overgewerkt, voor deze uren heb ik 150% betaald gekregen met als reden "overuren", maar hoort de zaterdagtoeslag hier niet bij opgeteld te worden?
Anders zou ik als ik op een zondag overwerk ook maar 150% krijgen omdat het in mijn geval overuren zijn?

Ik heb trouwens een contract van 32u maar werk standaard 40u. Ik stel deze vraag liever eerst hier en niet meteen bij mijn werkgever, Ik wil niet te "hebberig overkomen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Daar zijn geen standaardregels voor. Alles hangt er dus vanaf hoe de begrippen "overwerk", "zaterdagtoeslag" e.d. zijn gedefinieerd in (bijv.) CAO of arbeidsovereenkomst.

Het kan zijn dat daarin een anticumulatiebeding voorkomt. Dat houdt in dat wanneer meerdere toeslagen gelijktijdig van toepassing zouden zijn, deze niet worden opgeteld (maar dat de hoogste geldt). Dat zou in jouw geval betekenen dat wanneer je op zondag werkt uitbetaald wordt voor 200% en niet voor 250% (wat m.i. ook onrechtvaardig zou zijn t.o.v. voltijdspersoneel dat op zondag werkt).

Overigens: je mag het als een luxe beschouwen dat je extra uren.door de week als overwerk worden beschouwd. Het komt namelijk vaak voor dat de extra uren die een parttimer maakt tot aan de "norm" ("meeruren") niet met een toeslag worden vergoed. Pas de uren daarboven worden dan als overwerk gezien en extra beloond.
Ik wil maar zeggen: alles berust op afspraken.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing