Waarom ontvang ik, 2 jaar later, een incasso en rechtbankbrief zonder bericht vooraf?
Ik krijg ineens een incassobrief op de mat met dikke incassokosten. Het blijkt dat in 2016 er een automatische incasso zorgverzekering is misgegaan. Ik heb dat niet door gehad en er ook nooit over gehoord van de zorgverzekeraar. Nu, 2 JAAR later, sturen ze ineens deze incassobrief met incassokosten, rente en alles erop en eraan. Ze zijn er zelfs blijkbaar mee naar de rechtbank geweest terwijl ik weg was op vakantie in Duitsland dat ik van mijn vriend cadeau had gekregen. Nu kom ik net terug en krijg dat te horen. De mislukte incasso van 82 euro is nu honderden euro's.
Ik heb hier nooit een factuur of brief over ontvangen: dit is de eerste, verzonden op 22-01-18. Ik heb ze gebeld en ze beweren brieven te hebben verzonden, maar ik heb die echt nooit ontvangen dus ik betwijfel het. De incassobrief is de eerste die ik van hun kant heb ontvangen en ik heb daardoor geen kans gehad mezelf te verdedigen of het alsnog over te maken. Want als ik had geweten dat de incasso mislukt was, had ik het natuurlijk handmatig overgemaakt.
Wat kan ik nu doen?
Toegevoegd na 11 minuten:
Ik snap dat ik niet kan bewijzen dat ik die brieven niet heb ontvangen, maar zij kunnen ook niet bewijzen dat ze het hebben verstuurd en het is aangekomen. Waarom moet ik dan vertantwoordelijkheid nemen voor hun post? Ook de incassobrieven waar ze het over hebben zijn nooit aangekomen, alleen die rechtbank aankondiging. Hoe kan het nou dat ze die aankondiging versturen en enkelen dagen later de rechtzaak al doen?
Er worden tegenwoordig ook veel nepberichten gestuurd met zogenaamde rekeningen, maar als je geld overmaakt gaat het naar een oplichter toe.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.