Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik zelf mijn uitkering beëindigen?

Ik krijg een erfenis en het is genoeg om. Uit de bijstand te komen ik heb gemeld dat ik verwacht dat ik een erfenis krijg en nog niet de hoogte weet wel het geschatte bedrag en dat is echt genoeg om. Voorlopig uit de bijstand te komen.
Heb per direct mijn uitkering (aanvullende bijstand}
laten beëindigen.
Vragen hierover kan ik dat zomaar?
Als de verklaring van erfrecht binnen is geef ik die aan hun
Officieel moet ik. Nu 2.5 weken terug betalen en leen geld totdat ik bij de erfenis kan komen.
Moet ik ze het precieze bedrag laten zien?
Het is toch privé wat ik krijg en ik geef van te voren aan dat ik voldoende heb om rond te komen de komende tijd want ga vermogen bezitten. Maar als ik het bedrag niet wil geven? Maar wel een beëindiging
wil. Kan dat? Het is zo en zo genoeg om paar jaar rond te komen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je mogelijk opnieuw een beroep zou moeten c.q. willen doen wanneer je vermogen weer onder de grens zit, zullen ze wel het precieze bedrag willen weten. De gemeente moet dan namelijk beslissen wanneer je weer in aanmerking komt voor Bijstand. Daarvoor is bepaald dat je je vermogen niet sneller mag opmaken dan 1,5 keer de bijstandsnorm per maand.

Als je enkel nu je uitkering beëindigt zal het niet nodig zijn om het precieze bedrag te laten weten. Als je uitkering eenmaal is opgezegd, heb je immers geen informatieplicht meer over inkomen en vermogen. Maar wanneer je na een paar jaar opnieuw een beroep zou doen op Bijstand, zou je op dat moment alsnog bewijsstukken moeten overleggen over de erfenis die je hebt gekregen vanwege dus het feit dat je geacht wordt een bepaalde tijd te doen met een vermogen waar je op inteert. Als je sneller inteert op je vermogen kunnen ze daar uiteraard niets tegen doen, maar ze kunnen je dan wél een nieuwe uitkering weigeren tot de periode die is vastgesteld dat je met je vermogen zou kunnen doen (op basis van 1,5 keer de bijstandsnorm) is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord: op grond van de wet tot informatieplicht over verandering van je inkomen ben je hiertoe OP VOORHAND verplicht alle dienaangaande stukken te overhandigen, dus NIET achteraf bij een nieuwe aanvraag
-----------------------------------------------------

Ja hoor @Sabrina, je kunt zo je uitkering laten beëindigen, stopzetten. Geen probleem, maar als je als reden op geeft dat je een erfenis krijgt, wil de Sociale Dienst meteen weten HOEVEEL je erft.

Op grond van de wet van informatie geven over veranderingen in je inkomen, ben je hiertoe verplicht.

-----Waarom? De Sociale Dienst gaat jou vertellen hoe lang precies jij moet leven van die erfenis. Niet meer en niet minder.-----

Erf je bv echt veel geld en ga je leven als God in Frankrijk, spendeer je veel of ben je royaal en deel je het uit: fout! Dan zal je te vroeg aankloppen voor opnieuw een bijstand uitkering en dat mag dus niet.
Zou je daarentegen vertrekken naar het buitenland, emigreren, dan is het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing