Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uitkering gestopt omdat ik niet voldoende bereikbaar ben ( telefoon opneem). Kan dit zomaar ? Wat moet ik nu doen?

Mag men zomaar je uitkering stoppen als je je telefoon niet opneemt?
Mijn zoon neemt zijn telefoon niet op omdat hij op sollicitatie gesprek is ofzo. Men wil niet mailen of appen. Doordat hij niet veel geld heeft heeft hij geen voicemail aanstaan. Terugbellen is te duur en er kan tenslotte ook gemaild worden. De keren dat hij gemaild werd mailde hij direct terug. Nu is zijn uitkering geblokkeerd. Wie heeft advies.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Om je vraag je beantwoorden: Nee, de uitkering van je zoon kan niet zomaar worden gestopt als hij een keer zijn telefoon niet opneemt. Als dit wel is gebeurd, dan kan hij contact opnemen met zijn contactpersoon. Die kan uitleg geven en helpen.

Je zoon is verplicht om mee te werken aan controles door de UWV, ook telefonisch. Als hij telefonisch herhaaldelijk niet bereikbaar is, krijgt hij een uitnodiging om op kantoor te komen. Als er herhaaldelijk niet wordt gereageerd op oproepen voor controles, dan kan een uitkering uiteindelijk worden stopgezet. Dit gebeurt echter niet "zomaar" of "ineens".

Toegevoegd na 14 uur:
Ik noemde hier het UWV, maar precies hetzelfde geldt voor een uitkering via de Sociale Dienst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik zo lees over de dure voicemailberichten, lijkt dat het eigenlijke probleem. Ik zeg altijd tegen iedereen ik heb geen voicemail! en ik beluister ze dus ook niet, stuur mij een sms en het is in orde, ik bel of sms terug. Nooit problemen.

Ik begrijp hier iets niet.
Als je niet reageert op telefoon, herhaaldelijk, is het gebruikelijk dat je per post , dus niet per e-mail , voor zover ik weet per brief een uitnodiging krijgt om op kantoor te komen. Kom je niet om wat voor reden dan ook, weigering? , dan zul je zelf contact op moeten nemen , tussen de sollicitatie gesprekken door. Daar moet je toch tijd voor kunnen vinden tijdens een cappuccino of espresso.
Reageer je gewoon niet, ben je niet alleen verkeerd maar ook dom bezig en ga je linea recta richting > sancties.

Een sanctie is een straf, omdat je niet voldoet aan de voorwaarden van meewerken om een nieuwe baan te vinden en zo een nieuw inkomen te genereren.
Blijf je volharden in niet reageren, niet de telefoon opnemen niet terugbellen of even langsgaan, dat kan je namelijk altijd ook nog doen, gewoon naar het kantoor toe gaan, zonder afspraak en je daar melden en vertellen wat er aan de hand is. Of dat is het antwoord of het wordt niet aanvaard. In dit stadium zou je dit kunnen proberen, je weet nooit, al lijkt het daarvoor inmiddels al te laat.

Blijf je volharden, volgt er dus een sanctie en die bestaat uit minder of geen uitkering ontvangen.

Wat je nu moet doen?

Heel diep nadenken en je afvragen of het niet verstandig is om een andere mentaliteit er op na te houden. Namelijk niet zo hoog van de toren blazen, maar gewoon de regels volgen en iemand terugbellen , simpel toch. Ken je de uitdrukking 'niet de hand bijten die je voedt'? Dat is wat een hond nooit zal doen, maar een mens vreemd genoeg wel.

Trouwens, ik weet niet of bij die mededeling dat je niets meer uitgekeerd krijgt ook een datum stond of een periode? In dat geval heb je dus gedurende een paar maanden , denk ik , geen uitkering. Ik meen dat dit altijd wel in zo'n brief van de Sociale Dienst vermeld wordt, de tijd dat je het zonder uitkering moet doen. Daarmee is het dus niet 'for ever' maar een beperkte tijd.

Advies
Twee mogelijkheden: Informeren bij de
-Sociale Dienst wat er nu gaat gebeuren, hoe je zonder uitkering moet leven? en ook zou ik bij het
-Juridisch Loket informeren wat de mogelijkheden zijn. En bij een
-Sociaal Raadsman (gemeente) kan je eveneens aankloppen voor informatie.

- 2 - vervolg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing