Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn bijstandsuitkering stopzetten zonder consequenties?

Mijn moeder is overleden vorig jaar maart. Ik kan nu pas bij de erfenis. Ik wil echter niet terugbetalen tot maart vorig jaar plus een boete van misschien wel het dubbele bedrag. Ik had immers geen geld toentertijd. Hoe kan ik de bijstand opzeggen zonder vervelende vragen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je een bijstandsuitkering krijgt, heb je een inlichtenplicht. Dat houdt o.a. in dat je een (te verwachten) erfenis direct moet melden. Dat had je dus een jaar geleden moeten doen. Daarbij had je ook kunnen aangeven dat je nog niet over de erfenis kon beschikken. In de periode dat je recht had op de erfenis maar er nog niet over kon beschikken (dus het afgelopen jaar) had je recht op een lening vanuit de bijstand. Die lening moet dus worden terugbetaald op het moment dat je de beschikking hebt over de erfenis.

Dat je je niet hebt gehouden aan de inlichtingenplicht (bij twijfel: altijd melden!) kan voor de gemeente reden zijn om nu een boete op te leggen. Niet elke gemeente en niet elke ambtenaar is daar even streng in. Maar als je nu alsnog wacht met inlichten en zelfs gaat zoeken naar manieren om niet te hoeven terugbetalen, wordt de kans op een extra boetebedrag eerder groter als kleiner.

Overigens telt een erfenis niet als inkomen, maar wordt gekeken naar je vermogen. Stel, je hebt nu schulden of leningen van 10.000 euro en je ontvangt een erfenis van 15.000 euro, dan kom je daarmee niet boven de vermogensgrens uit en blijf je recht houden op bijstand. Je zult het wel altijd moeten melden en ook bij behoudt van uitkering kan het zijn dat het te laat melden van de erfenis leidt tot een tijdelijke korting op je uitkering.

Toegevoegd na 4 uur:
Bron Gemeente Ermelo (volgens mij zijn het landelijke richtlijnen, dus voor elke gemeente geldig):

"Ik heb een bijstandsuitkering en ik verwacht binnenkort een erfenis. Moet ik de bijstand dan terugbetalen?

Antwoord:

Dat hangt af van de hoogte van de erfenis. Als u door de erfenis meer vermogen krijgt dan in de bijstand is toegestaan, dan kan de gemeente de bijstandsuitkering stoppen. U moet dan van de erfenis leven totdat uw vermogen is gedaald tot het maximum aan vermogen dat u mag hebben.

Wijst u de erfenis af, dan kan de gemeente u verplichten om de erfenis aan te accepteren. Doet u dat niet, dan kan de gemeente uw uitkering verlagen of stoppen. Maakt u de erfenis met opzet snel op? Dan kan de gemeente je uitkering verlagen.

Erfenis later

Krijgt u de erfenis pas later uitbetaald? Dan kan de gemeente uw bijstandsuitkering deels of geheel terugvragen. Wist u tijdens de aanvraag van de uitkering al dat u vermoedelijk binnenkort een erfenis zou krijgen? Dan kan de gemeente de bijstand als geldlening geven."
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er vooraf geen 'trucs' zijn uitgehaald via een testament om de bijstandsuitkering te omzeilen, zal de uitkering vanaf het moment van overlijden moeten worden terugbetaald, dus met terugwerkende kracht. Dat is helaas niet anders, maar wel terecht.

In bijgaande link kun je eenzelfde zaak lezen.
8 jaar geleden
Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder.

Neen is het antwoord DAT KAN NIET je moet 'met de billen bloot' en het nieuws vertellen... z.s.m.

Antwoord op je vraag is het kan niet.

Gefeliciteerd!! Volgens de Sociale Dienst heb jij gefraudeerd!
Advies: Ga meteen naar je klantmanager en vertel dat je moeder overleden is en dat je een erfenis hebt gekregen

-----en dat je nu pas weet dat je dit EERDER had moeten vertellen!!-----

Echt waar, officieel heb je nu gefraudeerd. Is mij overkomen en je krijgt een straf en zult lang moeten terugbetalen!

Je moet je erfenis opeten. Vanaf de dag na overlijden tot nu is de tijd dat zij zeggen dat jij gefraudeerd hebt. Helaas. Dat zijn de regels, ik wist het ook niet en dit is mij gebeurd.

Sterkte en neem een advocaat/sociaal raadsman/advies van juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing