Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je recht op bijstandsuitkering na wereldreis?

Wat ik me afvroeg, stel ik wil gaan reizen binnenkort en heb bij terugkomst de eerste maanden geen werk of vindt geen werk, heb ik dan recht op een bijstandsuitkering?

Vraag het me al tijden af.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja, als je verder aan de voorwaarden voldoet, heb je recht op bijstand.
8 jaar geleden
Nee, je kunt niet je geld opmaken door eerst bijvoorbeeld een wereldreis te maken en daarna bij de bijstand aankloppen. Je hebt dan doorgaans geen recht op een volledige bijstandsuitkering.

Als je te snel inteert door zo'n reis zal de gemeente eerst uitrekenen hoe lang je eigenlijk op je vermogen had moeten interen om voor bijstand in aanmerking te komen. Vervolgens zal de gemeente je uitkering tijdelijk verlagen of zal je een lening verstrekken.

Judex:
"Als u teveel vermogen heeft moet u dat eerst opmaken voordat u bijstand kunt aanvragen. U hoeft uw vermogen niet helemaal op te maken. Als u de grens bereikt van het toegestane vermogen kunt u opnieuw bijstand aanvragen.
Het (gedeeltelijk) opmaken van uw vermogen heet interen. U mag van de gemeente niet te snel interen op uw vermogen. U mag met maximaal anderhalf maal de voor u geldende bijstandsuitkering interen."
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing