Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen we spaargeld voor een kind van bijna 18 jaar vastzetten?

Onze zoon is bijna 18 jaar, woont thuis en zit nog enkele jaren op school.

We hebben een behoorlijk bedrag voor hem gespaard zodat hij in de toekomst een aanbetaling op een woning kan doen of zijn huisje in kan richten.

Dit spaargeld staat op zijn naam op een ABNAMRO spaarrekening; wij kunnen hier nu nog bij, over een paar maanden niet meer.

Hij is nu nog slordig met zijn financieen en verbrast zijn geld aan uitjes/roken/drank.

Hoe kunnen wij dit spaargeld vastzetten tot hij 20 jaar is?

(We hebben ABN Amro al benaderd voor een 2-jarig deposito; maar die zeggen dat het niet mogelijk is om het geld op zijn naam tot zijn 20e vast te zetten... We zouden op onze naam een deposito moeten openen zeggen ze; maar het moet op naam van onze zoon blijven staan om misverstanden ten opzichte van onze andere kinderen te voorkomen)

Hopelijk heeft iemand een goed advies, dankjewel alvast.

3 maanden geleden
in: Sparen
2.3K
TurfGraver
3 maanden geleden
Je zorgen uitspreken tegen je zoon en met hem overleggen dat hij een deposito opent en daar het geld op storten.
arjean24
3 maanden geleden
Dat hebben we gedaan, maar daar is hij het niet mee eens...
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
Je zult moeten kiezen. Vanaf 18 jaar is hij meerderjarig en mag zelf beslissen over hoe hij met zijn geld omgaat. Ook wat gespaard is voor hem en op zijn naam staat.
Je kunt een deposito openen en de kinderen hierover informeren. Zie geen reden waarom dat tot misverstanden zou leiden.
Belastingtechnisch kan het wel gevolgen hebben voor jullie als ouders, met bv eventuele toeslagen. Aan de andere kant: het is zijn leven, zijn geld, zijn keuzes. Betekent mogelijk wel dat hij ziet spaargeld tot zijn 40e of zo mogelijk thuis bij zijn ouders blijft wonen. Misschien nog een argument.
TurfGraver
3 maanden geleden
"maar daar is hij het niet mee eens..."
Niet eens met jullie zorgen, jullie gevoel?
Dat hoeft ook niet.
Vraag is dan wat gaat hij er aan doen om die weg te nemen?
Jullie hebben een suggestie.
steid
3 maanden geleden
Ik ben zelf nu 24 jaar en heb al het spaargeld van mijn ouders verbrast. Vrijwel iedereen die ik ken heeft dit gedaan. Ik schaam me hiervoor maar was een goede les om de waarde van geld in te zien. Als het mogelijk is zou ik het geld niet geven en zelf houden tot hij een stukje ouder en wijzer is, misschien zelfs wachten tot zijn 25-30e. Als dit niet erg vervelend en ga ervan uit dat het geld gaat opraken. Misschien kun je hem overtuigen om het terug te geven of iets kopen wat zijn waarde behoudt.
steid
3 maanden geleden
Als dit niet kan zou het erg vervelend zijn*
arjean24
3 maanden geleden
@ Steid, dankjewel voor je fijne en duidelijke reactie. We gaan nog eens rustig met hem overleggen en nemen jouw advies hierin mee.
Inekez1
3 maanden geleden
Waarom denk je dat hij nu het geld gaat verbrassen en het op zijn 20e wel netjes op de rekening laat staan?
erotisi
3 maanden geleden
Als je het terugstort op een eigen deposito is dat dan geen schenking van zoon aan ouders?
Indien je zoon echt niet te vertrouwen is zou je nog een beperkte en tijdelijke bewindvoering kunnen aanvragen bij de rechter.....
arjean24
3 maanden geleden
@Inekez1 Uiteraard weten we niet of hij op zijn 20e het geld ook niet zal verbrassen... Maar deze opmerking voegt niets toe aan de vraagstelling helaas.
arjean24
3 maanden geleden
@erotisi bewindvoering aanvragen gaat te ver. Bedankt iedereen voor de reacties, helaas niet veel bruikbare informatie.
Inekez1
3 maanden geleden
Is het een idee om met je zoon (en dan ook gelijk met je andere kinderen) af te spreken dat het door jullie gespaarde geld alleen te besteden is aan woning of woninginrichting? Ik neem aan dat jullie ook zelf een woning en/of andere nalatenschap zullen hebben als jullie ooit komen te overlijden. Je zou in je testament kunnen opnemen dat een bedrag ter hoogte van het spaargeld te zijner tijd op de erfenis in mindering wordt gebracht indien je kind het verbrast aan zaken waar het niet voor bedoeld was. Dat soort afspraken kun je zwart op wit zetten met je kinderen en in je testament laten opnemen. Dan is het verder aan je zoon om de keuze te maken: of netjes op de rekening laten staan tot het nodig is voor een woning - en dan is het dus een gift, of er nu iets leuks of doms mee doen - en dan is het nu een lening / voorschot op de erfenis. Op die manier trek je het beleid voor al je kinderen gelijk en heb je niet te maken met ingewikkelde constructies voor belastingdienst e.d.
Ikhebgeenidee
3 maanden geleden
"helaas niet veel bruikbare informatie."
Misschien omdat wat jullie graag zouden willen, niet mogelijk is?! Jullie willen voorkomen dat hij spaargeld verspilt vanaf zijn 18e. Juridisch is er volgens mij geen mogelijkheid. Afgezien van (beperkt) bewind, maar dat is een grote stap.
arjean24
3 maanden geleden
@ikhebgeenidee Helaas is het niet mogelijk blijkbaar om het spaargeld nog een paar jaar vast te zetten. Dat is dankzij dit forum voor ons duidelijk geworden; en dat was het doel van de vraag. Sommige kinderen hebben iets meer tijd nodig om verstandig om te leren gaan met financiën. Uiteraard gaan we alles nogmaals goed bespreken met hem. Maar daarna gaan we het loslaten en de tijd zal het leren. Bedankt iedereen voor de reacties!
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Ik heb het spaargeld dat mijn ouders voor mij gespaard hadden niet verbrast. Mijn moeder is een strenge persoonlijkheid. Zij heeft tegen mij gezegd "Dit geld mag je pas gebruiken als je echt op jezelf gaat wonen, niet voor een kamer, maar een huis. Wij betalen jouw opleiding, eten en drinken, jij betaalt ons per maand €100,- kostgeld zolang je werkt, maar van dat spaargeld blijf je af." En dat heb ik dus gedaan. Bleek dat mijn ouders het kostgeld ook nog elke maand op die rekening stortte, ik had een leuk bedrag voor meubels en stoffering toen ik uit huis ging.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Overigens, je slaat de spijker op zijn kop wanneer je zegt: "We hebben een behoorlijk bedrag voor hem gespaard zodat..." JULLIE hebben dat gespaard, niet hij. Nu kan je het nog wegschrijven naar een andere rekening, daar heeft hij niets mee te schaften.
Abcde
3 maanden geleden
Ik denk dat jullie te soft voor hem zijn, stop met overleggen en vertel hem wat hij met jullie, door hard werken neem ik aan, verdiende geld moet doen. Ga samen met hem naar de bank en laat hem een deposito openen en daar het geld op storten, of haal de rekening leeg, open een rekening of deposito op jullie naam en geef hem het geld op het moment dat hij het nodig heeft, voor het door jullie bedoelde doel. Reken maar dat hij optie 1 kiest, als je duidelijk maakt dat er geen andere keus is.
erotisi
3 maanden geleden
Volgens de wet voeren de gezaghebbende ouders gezamenlijk het bewind over het vermogen van hun kind. U moet als ouder met het oog op dit bewind over het vermogen van uw kind als ‘goede bewindvoerders’ optreden. Bij slecht bewind kan uw kind u in rechte aanspreken voor een vergoeding van de geleden schade. Als de bank meewerkt om het saldo 'terug' te zetten op naam van ouders dan lijkt mij dat gezien de argumentatie daarvoor wel dat zoon niet geschaad is hierdoor tenzij hij niet de garantie krijgt dat dat geld voor hem en van hem eigenlijk is. Zie verder https://rwv.nl/kennis/het-spaargeld-van-mijn-kind-daar-ben-ik-als-ouder-toch-de-baas-over
Ik vraag mij dan toch af waarom het volgens Arjean toch op naam moet blijven staan van zoon. Kan dat niet om misverstanden bij de andere kinderen te voorkomen niet gewoon schriftelijk worden uitgewerkt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wij hebben hetzelfde meegemaakt met onze zoon, en dit is niet mogelijk, op zijn 18e verjaardag krijgt hij automatisch het geld toegewezen, en kunt U er zelf niets meer mee, ja 18, dan zijn ze volgens de wet volwassen he...
(Lees meer...)
een maand geleden
Iets soortgelijks meegemaakt met kind wat met het geld wilde gokken. Rekening stond weliswaar op zijn naam maar wij hebben de bank overtuigd dat dat geld niet bedoeld was om te gokken of mee te speculeren. Bank overtuigd, geld teruggestort naar onze rekening (voordat hij er zelf kon over beschikken). De reden was destijds een hogere rente voor zijn rekening. Achteraf hadden we het beter op een buitenlandse bank kunnen zetten met veel hogere rente en dan in porties als schenking aan hem te geven.
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding