Hoe kunnen we spaargeld voor een kind van bijna 18 jaar vastzetten?
Onze zoon is bijna 18 jaar, woont thuis en zit nog enkele jaren op school.
We hebben een behoorlijk bedrag voor hem gespaard zodat hij in de toekomst een aanbetaling op een woning kan doen of zijn huisje in kan richten.
Dit spaargeld staat op zijn naam op een ABNAMRO spaarrekening; wij kunnen hier nu nog bij, over een paar maanden niet meer.
Hij is nu nog slordig met zijn financieen en verbrast zijn geld aan uitjes/roken/drank.
Hoe kunnen wij dit spaargeld vastzetten tot hij 20 jaar is?
(We hebben ABN Amro al benaderd voor een 2-jarig deposito; maar die zeggen dat het niet mogelijk is om het geld op zijn naam tot zijn 20e vast te zetten... We zouden op onze naam een deposito moeten openen zeggen ze; maar het moet op naam van onze zoon blijven staan om misverstanden ten opzichte van onze andere kinderen te voorkomen)
Hopelijk heeft iemand een goed advies, dankjewel alvast.
Je kunt een deposito openen en de kinderen hierover informeren. Zie geen reden waarom dat tot misverstanden zou leiden.
Belastingtechnisch kan het wel gevolgen hebben voor jullie als ouders, met bv eventuele toeslagen. Aan de andere kant: het is zijn leven, zijn geld, zijn keuzes. Betekent mogelijk wel dat hij ziet spaargeld tot zijn 40e of zo mogelijk thuis bij zijn ouders blijft wonen. Misschien nog een argument.
Niet eens met jullie zorgen, jullie gevoel?
Dat hoeft ook niet.
Vraag is dan wat gaat hij er aan doen om die weg te nemen?
Jullie hebben een suggestie.
Indien je zoon echt niet te vertrouwen is zou je nog een beperkte en tijdelijke bewindvoering kunnen aanvragen bij de rechter.....
Misschien omdat wat jullie graag zouden willen, niet mogelijk is?! Jullie willen voorkomen dat hij spaargeld verspilt vanaf zijn 18e. Juridisch is er volgens mij geen mogelijkheid. Afgezien van (beperkt) bewind, maar dat is een grote stap.
Ik vraag mij dan toch af waarom het volgens Arjean toch op naam moet blijven staan van zoon. Kan dat niet om misverstanden bij de andere kinderen te voorkomen niet gewoon schriftelijk worden uitgewerkt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.