Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je op je 18e de baas over je eigen spaargeld?

Ik ben over een half jaar 18, en ik heb dan ongeveer 12k op mn rekening en 2000 daarvan wil ik gebruiken om te beleggen, Maar mijn moeder is fel op tegen en dreigt te zorgen dan ik mn zeggenschap over mijn spaargeld kwijtraak. kan dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Wettelijk ben je 18de ben je meerderjarig en zelfstandig bevoegd om over de tegoeden op je bankrekening te beschikken. Dus in principe ben je niet meer afhankelijk van je ouders op dat punt. Blijft natuurlijk het gegeven dat ze tot je 21ste wel onderhoudsplichtig voor je zijn (je bent dan zogenaamd jongmeerderjarig) (denk aan bijdrage in levensonderhoud en studie).
Het lijkt me daarom verstandig om in goed overleg hier een regeling over te treffen.
Kijk voor meer info op de website van het NIBUD of op Ouders.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Je moeder kan voor jij 18 bent, het geld op haar naam zetten. Jij kunt er dan niet aankomen. Enige nadeel voor haar is dat de rente bij haar inkomsten wordt geteld.
Wij hebben dat met het spaargeld van onze kinderen ook gedaan en nu ze wat ouder zijn en het willen gebruiken voor het kopen van een huis, zijn ze ons dankbaar.
Het enige waar je moeder rekening mee moet houden is dat ze het geld later niet zomaar (belastingvrij)aan jou kan schenken. Dat mag maar een bepaald bedrag per jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besef dat beleggen eigenlijk gokken met geld is. Zeker als je ouders het geld voor je bij elkaar gespaard hebben, vind ik het niet meer dan redelijk dat ze ook enige zeggenschap hebben in hoe jij het besteedt.

Zoals Cavia al zegt, hebben jouw ouders tot je 18e volledige zeggenschap over jouw spaargeld. Als ze het morgen van je rekening halen kun je er niks tegen doen.

Om te voorkomen dat je gaat beleggen kunnen ze nu besluiten om het op hun eigen rekening te zetten. Ook kunnen ze het op een depositorekening zetten, waardoor het voor een aantal jaren vast staat. Dan kun jij nog wel rekeninghouder blijven, maar kun je voorlopig geen acties ondernemen met het geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geld geheel door jou is gespaart en niet door je ouders op een spaarrekening is gezet kun je vrij over je geld beschikken.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing