Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

We hebben een kindje van een jaar. Welk bedrag is raadzaam per kwartaal op zijn spaarrekening te storten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat ligt aan jullie inkomen. Ik ben van mening dat je gewoon voor jezelf moet sparen en niet noodzakelijkerwijs voor je kinderen, zeker niet op naam van je kind. Ik vind namelijk dat ik zelf bepaal wat er met mijn geld gebeurt en of en zoja wanneer en dan nog hoeveel mijn kind krijgt.

Mijn advies is dus: spaar zoveel mogelijk en als je het prettig vindt om op een aparte rekening te sparen zodat je daar niet zomaar aan kunt komen dan doe je dat.

Als je perse op naam van je kind wil sparen of bijv dat opa's en oma's dat kunnen doen zorg dan dat je kind dat niet zomaar op kan maken als hij of zij 18 is.

Om echt een antwoord te geven: zorg dat je het er ook weer af kan halen en spaar wat je kunt, dat kunnen wij niet bepalen. Als je het voor een eventuele studie wilt doen: dat kun je niet berekenen maar maak je je er ook weer niet te druk om. Vaak krijg je het zelf wel breder in de tussentijd, kan je kind ook zelf bijverdienen en kan je kind ook met een lening beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het leven steeds duurder wordt (autorijden, studeren, huis aankopen), het simpele antwoord is dus gewoon 'zoveel als je kan missen'. Voorbeeld: als je 50,- per maand spaart tegen 3,5% rente kom je op zijn/haar 18e rond de 12.000,- uit

Toegevoegd na 29 seconden:
2,5%, 3,5 is wat overdreven :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is geen echt antwoord op te geven, ten eerste ligt het er aan wat je kunt missen voor je kind per maand, waar wil je bedrag voor reserveren?
Studie, een start kapitaal voor eigen woning, auto, kamer huur etc etc.
Je zou kunnen kijken bij het Nibud, zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je spaart voor je kind is persoonlijk, iedereen heeft het idee dat zijn/haar kind altijd verstandig zal zijn. Maar wat nu als je kind 18 is geworden, drugsproblemen heeft, weggelopen van huis met forse ruzie, e.d.. In dit geval zou je misschien willen dat je geld wel aan je kind wordt besteed, maar niet aan diens slechte keuzes. Met deze reden sparen wij zelf een mooi bedrag en kunnen dat op elk moment uitkeren aan ons kind. Let er dan ook nog op dat alles wat je spaart voor je minderjarige kind, voor de belasting bij jullie vermogen wordt geteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing