Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel gespaard geld mag je hebben op een leeftijd van 18 jaar?

ik wil namelijk beginnen met sparen alleen ik weet dus niet tot welk bedrag ik mag sparen en wanneer dat in aanmerking komt met studiefinanciering? (ik ben 18 jaar)iemand een ervaring hier mee?!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Op de site geldenrecht kun je info vinden over het hebben van geld en of je studiefinanciering in gevaar komt

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-10-24/erfenis-kan-studiefinanciering-in-gevaar-brengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenmaal studiefinanciering hebt mag je een bepaald bedrag per jaar verdienen (bruto):

In 2012 is de bijverdiengrens € 13.362,53. Zolang je met je bijverdiensten onder de bijverdiengrens blijft, is er niets aan de hand. In 2010 en 2011 was de bijverdiengrens € 13.215,83.

Dit wordt gezien als inkomsten:
loon, vakantiegeld, de 13de maand,
freelance-inkomsten
een uitkering volgens de ziektewet, de WW, WIA of Wajong
halfwezenpensioen
reiskosten en stagevergoedingen als deze belastbaar zijn
lijfrente, rente van spaargeld, winst uit beleggingen
winst uit eigen onderneming
geld uit particuliere (studie)fondsen, een bestuursbeurs

Wat niet meetelt als inkomen:
de ouderlijke bijdrage
studiefinanciering
een erfenis
huursubsidie
-------------------------
Als je dus niet zou werken en alleen maar heel veel geld op de spaarrekening hebt dan mag je niet meer dan die ruim 13 duizend rente ontvangen maar je wilt natuurlijk sparen door veel te werken maar hier is dan je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DUO-IB groep geeft op de site de volgende informatie:
Welk inkomen telt mee?
Uitgangspunt is het verzamelinkomen zoals dat op de aanslag over 2012 staat. Inkomsten waarover je geen aangifte hoeft te doen, tellen dus niet mee voor de bijverdienregeling.

----------------------------------------------------------------------
Toelichting: Het verzamelinkomen 1,2,3 op de aangifte telt. (laatste getal in het overzicht van de aangifte)

De Belastingdienst rekent fictief 4% van het vermogen boven de vrijstellingsgrens mee als inkomen Box 3. Misschien het best te verduidelijken met een voorbeeld:
Stel vermogen (spaargeld, aandelen e.d.) op 100.000 - vrijstellingsgrens van ruim 20.000 laten we even buiten beschouwing.

Het fictieve inkomen over deze 100.000 is 4%, dus 4000 euro. Er mag derhalve daarnaast nog ruim 9000 box 1 inkomen zijn om de studiefinanciering niet in gevaar te brengen. 13000 verzamelinkomen Box 1,2,3 is immers nog net beneden de maximum inkomensgrens studiefinanciering.

NB: Als er geen Box 1 inkomen is mag er meer dan 300.000 op de spaarrekening staan voordat de studiefinanciering in gevaar komt: 4% van 300.000 is 12.000 (fictief) inkomen!

Toegevoegd na 19 uur:
In de laatste zin is het woordje niet weggevallen: er mag NIET meer dan € 300.000 op de spaarrekening staan voordat de studiefinanciering in gevaar komt.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing