Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn huis worden afgenomen door schulden?

Ik heb een schuld van 95.000 bij een kredietmaatschappij in Nederland en woon nu inmiddels in Belgie met gekocht huis en betaal mijn lening niet (ivm problemen gezondheid). Kunnen ze mijn huis afnemen?

2 weken geleden
in: Lenen
2.8K
Falco92
2 weken geleden
(is crediet ik heb geen hypotheek)
ronron1212
2 weken geleden
Ja er kan als het huis meer aard is dn de hypotheek beslag gelegd worden
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
https://www.incassojuristen.nl/blog/wat-is-beslaglegging/ Het lijkt erop dat (in Nederland) er beslag gelegd kan worden op de woning. In het uiterste geval kan de woning dan verkocht worden. Hoe het gaat als de schuldeiser in Nederland zit en de schuldenaar in België, weet ik niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, ook op bezittingen (zoals je woning) in België kan beslag worden gelegd. De procedure is wel anders dan in Nederland. De Nederlandse kredietmaatschappij zal een lokale Belgische deurwaarder moeten inschakelen, eventueel via een groter internationaal werkend incassobureau. Voor kleine vorderingen zal een schuldeiser die moeite misschien niet willen doen, maar bij een lening van bijna een ton kan ik me niet voorstellen dat ze dat zomaar laten lopen.

Als je tijdelijk in een situatie zit dat je de aflossing niet kunt betalen, of als je tijdelijk wat minder per maand kunt aflossen, neem dan zelf z.s.m. contact op met de kredietmaatschappij. Als jij ineens niks meer betaalt en ook niks van je laat horen om een alternatieve afbetalingsregeling af te spreken, is de kans groot dat je vroeg of laat met de Belgische incasso te maken krijgt.

Misschien is het een optie om alsnog een hypotheek (in Belgie woonkrediet) te nemen op je afbetaalde huis, zodat je de schuld kunt aflossen. Je moet dan wel maandelijks je hypotheek gaan betalen, maar wellicht is dat een stuk goedkoper per maand (qua rente en looptijd) dan je huidige betaalverplichting.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 19 oktober 2024 15:53: bron
2 weken geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding