Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt afronden met hypotheek bedragen?

Stel iemand heeft een annuïteitenhypotheek met een maandbedrag van precies 300,4949 euro.
Hoe wordt dan de aflossing en rente bedrag bepaald als rentedeel 250,4098 en aflossing 50,0851 is. Hoe wordt dan de afronding gedaan voor bepaling volgende aflossing en rente bedrag?
Bedragen zijn willekeurig gekozen omdat het gaat om het principe van afronden.

3 maanden geleden
in: Lenen
1.9K
ronron1212
3 maanden geleden
derde cijfer hoger dan vijf om hoog lager omlaag dus 250.41 en 50,09 totaal 300,50
tinus1969
3 maanden geleden
@erotisi; is je vraag niet eigenlijk: hoe wordt het laatste (aflossing) termijnbedrag van een hypotheek berekend, rekening houdend met afrondingen in elk individueel termijnbedrag?
erotisi
3 maanden geleden
Mijn vraag bestaat eigenlijk uit meedere vragen.ten eerste gaat de bank bij uitsplitsing rente en aflossing uit van een reeds afgeronde Annuiteit. Zo nee kan het bedrag van aflossing en rente samen dan uiteindelijk toch hoger zijn dan de Annuiteit. Ten derde als bijv de aflossing hoger is of dat aan het eind van de rit mogelijk toch tot dezelfde uitkomst te kunnen leiden?
tinus1969
3 maanden geleden
Wat bedoel je met ‘ afgeronde Annuiteit’? Het maandelijkse totaalbedrag?
Thecis
3 maanden geleden
@erotisi
Wanneer je een hypotheek afsluiten gaat men uit van het afgesloten rentepercentage en een looptijd van 30 jaar. Daarop wordt de hele berekening gemaakt. Daarna is (dat stuk van) de hypotheek volledig afgelost. Het maandbedrag wat uit die berekening komt houdt rekening met:
- het totaalbedrag (oftewel, dat betaal je, niet meer, niet minder (kan een paar cent afwijken op het totaalbedrag)
- de rente
- maandelijkse rentebetalingen
- maandelijkse aflossing. Bij een annuïteitenhypotheek betaal je in het begin veel rente en weinig aflossing en naarmate de looptijd vordert betaal je steeds minder rente en meer aflossing. Dat zit allemaal in het vaste maandbedrag. Ook als je de rente voor 10 jaar vast zet, wordt de berekening gemaakt alsof die rente 30 jaar vast staat.
tinus1969
3 maanden geleden
Ik zal mijn antwoord weghalen en vervangen door een beter. Helaas verdwijnen er dan ook nuttige reacties.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Mede op basis vd toelichting op de graag:
Bij een annuïteiten hypotheek is het te betalen bedrag per maand vast. Als gevolg betaal je elke maand ietsje minder rente ( want de hoofdsom waarover die rente wordt elke maand lager) en dus ook elke maand ietsje meer aflossing. Het totale maandbedrag is te berekenen met een (vrij ingewikkelde) formule; aangezien de rente volgt uit de hoofdsom is het bedrag aan rente voor de eerste maand bekend, en kan ook de aflossing voor de eerste maand worden berekend. Vervolgens kunnen iteratief de daaropvolgende 359 bedragen voor rente en aflossing worden berekend.
Als dit in de laatste maand door bv afronding niet precies uitkomt, zal het laatste maandbedrag iets (enkele centen) lager zijn. Is het laatste maandbedrag hoger, dan zou er een 361e termijn moeten worden betaald, om dat te vermijden kan het totale maandbedrag achteraf een of enkele centen omhoog.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
erotisi
3 maanden geleden
Maar wordt voor de bepaling van het rente en aflossing deel uitgegaan van exacte Annuiteit of afgeronde Annuiteit?
tinus1969
3 maanden geleden
Wat bedoel je met 'exacte Annuiteit of afgeronde Annuiteit'?
tinus1969
3 maanden geleden
En waarom is het verschil belangrijk?
erotisi
3 maanden geleden
Exact is bijv 300,4949 en afgerond 300,49.
ronron1212
3 maanden geleden
De exacte is de afronding @erotisi
Thecis
3 maanden geleden
De rente staat vast. Daar wordt mee gerekend. Daar worden de maandbedragen mee berekend en afgerond op centen volgens de welbekende regels.
(Zie uitleg in de reacties op de vraag).
tinus1969
3 maanden geleden
@erotisi, ik vraag me af of er een vast/universeel antwoord is op je vraag. Het kan best zijn dat verschillende banken/rekenprogramma’s op verschillende momenten afronden.
Ik zou zelf denken dat eerst het maandbedrag berekenen en afronden zowel simpeler als robuuster is, maar dat is mijn speculatie.
Daarom nogmaals mijn vraag: Waarom stel je deze vraag/waarom zou dit belangrijk zijn?
erotisi
3 maanden geleden
Bedankt voor je antwoord, ik wilde gewoon weten hoe banken omgaan met afrondingen. Als rente uitkomt op ,9949 krijg je dan als het ware korting op de rente bij afronden naar ,99. Dus wordt eerst de rente berekend en afgerond en vervolgens afgetrokken van de precieze annuïteit zodat de aflossing daaruit volgt , waarna de aflossing wordt afgerond en de aflossing samen met de rente de afgeronde annuiteit vormt. Of wordt eerst de annuiteit afgerond en daarna de afgeronde rente in mindering gebracht waarna de afgeronde aflossing te voorschijn komt? Het aflossingsschema ziet er dan anders uit wat ook weer invloed heeft op de te betalen rente etc.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding