Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik direct een ander huis kopen nadat ik mijn eigen huis heb verkocht met de overwaarde waarmee ik mijn doorlopende krediet heb afgelost?

Ik wil graag verhuizen. Ik heb op dit moment een hypotheek van €220000 en een doorlopend krediet van €50000. De verwachtte verkoopprijs ligt rond de €300000. Dit betekent dat ik dus genoeg overwaarde heb om mijn krediet af te lossen. In verband met dit doorlopend krediet kan ik nu niet voldoende hypotheek krijgen voor mijn eventuele volgende woning. Mijn vraag is dan ook: kan ik, als mijn huis verkocht is, direct een ander huis kopen? Of moet ik bijvoorbeeld eerst gaan huren of kan ik gelijk overstappen naar de nieuwe woning? Dit zou natuurlijk een hoop tijd schelen en een extra verhuizing.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Lenen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je kunt direct een ander huis kopen mits je voldoende inkomen hebt voor het aan te kopen huis, maar vanwege de 'bijleenregeling' zal de rente over die 50k die je tekort gaat komen omdat je die op het krediet aflost (neem even aan dat je geen spaargeld hebt, anders had je het krediet niet gehad) niet aftrekbaar zijn.
4 jaar geleden
Nee, Het antwoord is altijd nee.
Je kan wel direct een ander huis krijgen.
Overwaarde met doorlopend krediet , aflossing is het antwoord. NEE!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing