Kan ik het geld van een lening terugkrijgen?
Ik heb een vriend meerdere malen geld geleend. De bedragen variëren tussen de 100 en 1500 euro en in totaal gaat het om zo'n 21.000 euro. Hiervan is zo'n 4000 euro contant. Sinds kort ben ik erachter dat hij van dit geld altijd drugs heeft gekocht terwijl hij mij verzekerde dat het om huur ging en hij me hier telkens bewijs voor liet zien. Intussen heb ik een aangetekende dagvaarding gestuurd en heb ik een incassobureau ingeschakeld.
Ik heb van elke transactie ook een app-conversatie bewijs dat het om een lening gaat. Er zijn echter nooit concrete afspraken gemaakt over de terugbetaling en er staat hierover niets op papier. Als reactie op mijn brief en het incassobureau geeft hij wel toe dat er geld geleend is maar ontkent hij de hoogte en geeft hij aan dat er geen afspraken zijn overschreden qua betaling.
Kan ik een zaak tegen hem aanspannen of naar een gerechtsdeurwaarder gaan? Maak ik wel kans met mijn bewijsmateriaal?
Dat kan een lange moeizame weg worden.
Of u kans maakt? Zonder enig inzicht in het karakter van degene waaraan u het geld onderhands hebt uitgeleend, is er geen zinnig woord over te zeggen.
In ieder geval moet u beginnen met schriftelijk per aangetekende brief met ontvangstbevestiging, te eisen dat u binnen een bepaalde termijn het geld terug wilt.
Bent U een Vlaming?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.