Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mede-eigenaar worden van mijn partners woning?

Ik en mijn partner willen graag samenwonen. We hebben nu ieder een eigen koopwoning. In verband met zijn kinderen, zal ik mijn woning verkopen en bij hem intrekken. Wel wil ik dan mede-eigenaar worden van zijn koopwoning. Ik heb begrepen dat hij dan een deel van de woning aan mij verkoopt, over dit deel betaal ik overdrachtsbelasting (2%). Moet ik dan voor het deel dat hij mij verkoopt een eigen hypotheek afsluiten (of mijn huidige hypotheek meenemen) of kan ik mijn naam toevoegen aan zijn bestaande hypotheek? Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Lenen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een samenlevingscontract maken en het daar in beschrijven hoe jullie de bezittingen verdelen en het vermogen. Even naar de notaris
6 jaar geleden
Bij de notaris kun je regelen dat de helft van de woning aan jou wordt verkocht.
Zijn hypotheekverstrekker zal daar mee moeten instemmen. En die stelt voorwaarden.
Hoe jij jouw deel financiert hangt helemaal af van de voorwaarden die de bank stelt.
Er zijn diverse mogelijkheden, waarbij het het meest voor de hand ligt dat je gezamenlijk een nieuwe hypotheek afsluit. Twee hypotheken (bij verschillende banken) is immers onnodig complex en duur. Zoek daarom een goede hypotheekadviseur.
Mijn advies: zet eerst de kosten op een rijtje, en overweeg dan opnieuw of dit is wat je wilt.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing