Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

2e woning kopen en hypotheek?

Ik verwacht over ongeveer 5 jaar mijn huidige woning hypotheekvrij te hebben. In eerste instantie had ik het idee om dan eens te gaan kijken naar een ruimere woning en de overwaarde te gebruiken.
Nu vroeg ik me af of ik niet op mijn toekomstige woning de volledige hypotheek kan afsluiten en mijn huidige woning kan verhuren. Voor mij als ondernemer is dat dan ook een mooie pensioenvoorziening. Ik heb nu 10 jaar mijn hypotheek en verwacht met ongeveer 5 jaar dus hypotheekvrij te zijn. Heb ik dan nog recht op 15 jaar hypotheekrente aftrek op mijn volgende woning, wanneer ik mijn huidige woning verhuur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Lenen
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

U heeft zich misschien nog niet ingelezen over uw situatie t.a.v. de aftrekbare hypothecaire rente oude en nieuwe woning. Hierover is heel veel informatie op internet te lezen. U zult al heel gauw informatie vinden over de zogenaamde BIJLEENREGELING. Verwarrend is dat verschillende moeilijke termen worden gebruikt zoals eigenwoningschuld (hypotheekschuld) en eigenwoningreserve (overwaarde)

Wikipedia omschrijft de bijleenregeling als volgt: De bijleenregeling is een belastingmaatregel waarmee de Nederlandse overheid sinds 2004 de hypotheekrenteaftrek heeft ingeperkt. De bijleenregeling houdt in dat rente op een hypotheekschuld alleen aftrekbaar is voor zover die nog nodig is als men de eigenwoningreserve, meestal gelijk aan de overwaarde van de vorige eigen woning, gebruikt bij de aankoop van de nieuwe eigen woning. Als men de overwaarde voor andere doelen gebruikt en daardoor meer moet lenen is de rente op het meerdere niet aftrekbaar.

Redelijk ingewikkelde formulering als men niet goed op de hoogte is met de hierboven genoemde begrippen. Er zijn talloze rekenvoorbeelden te vinden om de overwaarde te bepalen. Vaak zijn deze rekenvoorbeelden nogal simpele voorbeelden. Want de praktijk is weerbarstiger: welke kosten mogen meegenomen worden bij verkoopkosten / aankoopkosten bijvoorbeeld. En het kan helemaal ingewikkeld worden in situaties als scheiding, nieuwe partner met eveneens een koopwoning e.d. In dit soort zaken is het vaak verstandig in het jaar van verkoop / aankoop nieuwe woning een belastingconsulent in te schakelen. En minstens voor dat ene jaar de belastingaangifte uit te besteden.

Om wat meer concreet een antwoord op uw vraag te geven, gebruik ik de rekentool bijleenregeling van de Belastingdienst. En vul die met (imaginaire) cijfers t.a.v. uw situatie in. Stel dat u over 5 jr uw woning voor € 250.000 verkoopt. U heeft uw woning hypotheekvrij. U zult verkoopkosten hebben bijvoorbeeld makelaarskosten, kosten voor het energielabel, taxatiekosten, advertentiekosten, notariskosten, doorhalen hypotheek e.d. Stel dat deze kosten € 10.000 zijn. Dan is de overwaarde € 240.00 (250K minus10 K) Zie bron 1.

U zegt echter de woning als 2e woning te willen gebruiken voor bijv. verhuur . Dan is de overwaarde in principe simpel de WOZ-waarde. Als u voor dit bedrag een nieuwe hypotheek afsluit is de rente over dit bedrag NIET aftrekbaar. De overwaarde gebruikt u immers NIET voor de aankoop van een nieuwe woning. Lees verder onder reacties.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing