hoe veilig is een spaarhypotheek?
Ik heb een spaarhypotheek bij westland utrecht bank. Na 10 jaar is de rentevaste periode voorbij en heb ik een voorstel gehad om 10 jaar vast te zetten tegen 2,2%. Dit geldt ook voor mijn spaarverzekering. Bouw ik in de komende 20 jaar wel voldoende vermogen op om over 20 jaar de schuld af telossen? Ik ga van 4,8% rente naar 2,2 tenslotte.
Helaas geven ze bij westland utrecht geen enkele uitleg en verwachten dat ik met een tussenpersoon in gesprek ga, terwijl overstappen geen optie is aangezien ik ook nog een aflossingsvrij deel de komende 10 jaar bij ze heb staan.
Ik hoop dat iemand uitleg kan geven. Ik meen me te herinneren dat me destijds verteld is dat spaarhypotheek een zeer veilig product is..
Aflosingsvrijdeel los je dus niks af en betaal je alleen rente.
Door de lage rente zal je spaarpremie wel hoger zijn.
https://www.plusonline.nl/belastingen/lage-rente-nadelig-bij-spaarhypotheek
Mochten ze aanbieden dat de rente over de hypotheeklening voor 10 jaar vast staat En de rente over de premie bijvoorbeeld maar 1 jaar vast staat krijg je een ander verhaal.
Daarna wordt het bedrag dat gespaard is groter dan het bedrag dat is geleend. Bij een gestegen rente kunnen ze dan het verschil voor een hogere rente wegzetten dan dat ze zelf moeten betalen. Gelukkig voelde Marissss het addertje onder het gras.
Maar genoeg mensen zullen denken "lage rente, altijd goed" en er op ingaan. Ik vind het pure oplichting.
Je hebt een spaarverzekering bij een verzekeraar
Het zijn dus 2 partijen waar je mee te maken hebt, sparen en lenen bestaan gescheiden van elkaar. Elke leningsvorm is over te sluiten, of er nog een aflossingsvrij deel is of (aflossingsvrij is ook een leningvorm) Alleen zijn sommige vormen iets gemakkelijker over te brengen naar een andere bank dan een spaarhypotheek is mijn ervaring.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.