Hoe probeert een crediteur een klein bedrag te innen als de debiteur de rekening niet betaald?
Stel, ik heb 2 telefoonrekeningen niet betaald.
Deze zijn samen 50 euro.
Eerst zal de telefoonmaatschappij natuurlijk een herinnering sturen, daarna aanmaningen waarbij extra kosten in rekening gebracht worden.
Daarna zal een incassobureau ingeschakeld worden.
Stel dat ik ondanks brieven en telefoontjes van het incassobureau nog steeds niet betaal.
Dan zou de telefoonmaatschappij over kunnen gaan om het inschakelen van een deurwaarder.
Ik heb begrepen dat een deurwaarder pas beslag mag leggen op je spullen of loon na een uitspraak van de kantonrechter dat de debiteur daadwerkelijk moet betalen. Klopt dat?
Wat gebeurt er in de praktijk als het gaat om zo'n luttel bedrag van 50 euro?
Dat lijkt me toch voor KPN bijv. niet de moeite waard om voor zo'n bedrag een rechtszaak aan te spannen.
Ik weet wel dat alle kosten van de incassobureau's en deurwaarder op de debiteur gezet worden, zodat de 50 euro uiteindelijk heel hoog kan oplopen, maar het is toch te veel moeite voor zo'n telefoonmaatschappij.
Wat doet een bedrijf in zo'n geval om alsnog de 50 euro te krijgen?
Als je vindt dat de "aanbieder" een of andere fout maakte, kan je natuurlijk proberen er van tussen te komen. Aan u te oordelen of je de problemen en administratie er bij neemt.
Is daar een rechter in dienst en moet je dan voorkomen?
Maar hoe dan?
Want als jij weigert te betalen, dan kunnen zij natuurlijk je telefoon afsluiten, maar hoe kunnen zij je dwingen tot betaling?
Daar moet dan toch een rechter tussen komen, zodat er beslag gelegd mag worden op je loon of iets dergelijks. Ik heb zelf overigens geen problemen met KPN hoor, is een theoretische situatie.
Dit soort bedrijven (KPN) hebben contracten met incassobureaus (vanwaaruit uiteindelijk een deurwaarde wordt gestuurd) dat gewoon alles wordt geïnd.
Info: https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/help-de-deurwaarder-staat-voor-de-deur
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.