Heb ik recht op een studielening en/of aanvullende beurs als ik voor 1 februari stop met een studie Geneeskunde wegens slechte prestaties?
En mij vervolgens inschrijf voor een andere studie met een februari-instroom? Moet ik hier dan de studielening en/of aanvullende beurs direct terugbetalen als ik weer in september begin met Geneeskunde en die ''tweede studie'' laat vallen?
Wat hier vooral van toepassing is is dat studiefinanciering een prestatiebeurs is. De studiefinanciering word pas een gift als je je diploma haalt. Je kan er dus niet mee cheaten, vals spelen, of wat dan ook.
Het is dus niet aan te raden vaak te switchen tussen opleidingen. Je hebt ook maar een bepaald aantal jaar recht op studiefinanciering. Voor je lening maakt het volgens mij niet uit. Maar met lenen heb ik geen ervaring.
Situatie:
2015 September-2016 januari/
Volg je Geneeskunde met een februari-regeling die jou in staat stelt om je opleidingsplaats te behouden als je het eerste bachelorjaar een tentamen niet haalt vóór februari. Je hebt een aanvullende beurs die de eerste 5 maanden van een bachelorjaar een gift zijn. Je kiest ervoor om voor februari te stoppen. Je zoekt naar andere studies en vindt een studie Rechtsgeleerdheid met een februari-instroom. Je studeert Rechtsgeleerdheid tot en met juli om vervolgens te stoppen en weer in september 2016 opnieuw te starten met Geneeskunde. Heb je in de periode februari-juli dan nog recht op een studentenlening en/of aanvullende beurs? Kan overigens wel een link sturen met het artikel over sluiprouters van het leenstelsel mochten jullie dat willen, maar een woordvoerder zei dat die er dus niet zijn...
Hoorde er nog bij aan het einde.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.