Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg ik te maken met het nieuwe leenstelsel als ik zak voor laatste jaar MBO of als ik doorstroom naar HBO?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Aan de situatie van bachelor studenten die nu, dus ook voor het komend studiejaar 2014/2015, ingeschreven staan, verandert helemaal niets. Het nieuwe leenstelsel (studievoorschot) geldt niet voor hen. Jij bent echter als je in 2014-2015 nog een MBO-student bent pas student HBO m.i.v. 2015-2016. Dat betekent dat jij wel te maken krijgt met het nieuwe leenstelsel.

De jaren studiefinanciering blijven echter gelijk (4 jaar) De jaren studiefinanciering MBO tellen dus niet mee. Dat is nu ook al zo. De OV-kaart blijft bestaan. De aanvullende beurs wordt verruimd. De basisbeurs verdwijnt. Als compensatie geldt dat alle voltijds-studenten die met hun bachelor in 2015/16 starten t/m 2018/19 worden gecompenseerd met een bijscholingsvoucher van € 2000 omdat deze groep nog niet kan profiteren van de voorgenomen verbeteringen. Deze vouchers kunnen zij vanaf 5 jaar na hun afstuderen gebruiken om een (geaccrediteerde) opleiding te volgen.

Naast andere compensaties en verbeteringen vallen de nadelen dus eigenlijk best mee. Een overzicht van de maatregelen volgens het nieuwe leenstel vind je in de bronnen. Op 28 mei 2014 is een akkoord bereikt over de hervorming van de studiefinanciering. De plannen moeten nog door de Tweede en Eerste Kamer worden geaccordeerd. De plannen kunnen nog gewijzigd worden.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geld de nieuwe regeling niet alleen voor die studenten die voor de eerste keer studiefinanciering (hadden) willen aanvragen? Dus studenten die al in het studiefinancerings traject zitten blijven dit ontvangen ook al gaan zij van MBO naar HBO?

Andere antwoorden (1)

De regels van het nieuwe leenstelsel gelden voor nieuwe studenten vanaf 1 september 2015, dus voor studenten die dat studiejaar (2015-2016) aan een nieuwe studie of een nieuwe opleiding beginnen. Wat jouw precieze situatie is of kan worden, heb je niet aangegeven in de vraag, dus ik kan niet aangeven of je te maken krijgt met het nieuwe stelsel.

N.B.: Dit is de situatie van nu (18 juni 2014). De regering en het parlement kunnen nog andere besluiten nemen, zodat de situatie weer verandert. Op het beleidsterrein van het onderwijs veranderen de wetten en regelingen zeer regelmatig.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding