Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe hoog mag de rente zijn bij een lening tussen 2 personen?

Stel ik leen van mijn ouder 100000 en zij vragen hier 20% rente over per jaar(!). Deze lening betaal ik in 10 jaar terug

Verder heb ik een inkomen van 60000 euro waardoor ik ongeveer 30000 euro per jaar aan belastingen opgaan.

Gelukkig bestaat er zoiets als hypotheekrenteaftrek waardoor ik 20000 euro van mijn te betalen belastingen mag aftrekken en deze 20000 euro aan mijn ouders geef.

Dit zou te mooi zijn om waar te zijn aangezien mijn ouders hier veel geld aan verdienen dus ik indirect ook(erfenis).

Waarom kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan niet, omdat de belastingdienst bij een te hoge rente uitgaat van de veronderstelling dat het een schenking is van kind aan ouder.
20% is exorbitant hoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar ligt de grens tussen exorbitant hoog en hoog?
10-13 % is in deze tijd redelijk lijkt me?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Syntrus Achmea hypotheeklening van € 100.000,00, 10 jaar vast,
nominale rente 3,85%, JKP (jaarlijkse kostenpercentage ) 3,92%.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uw constructie rammelt aan bijna alle kanten – zie echter laatste deel van dit antwoord..

Allereerst: over een belastbaar inkomen van € 40.000 (60K – 20K)is geen 50% belasting verschuldigd maar 30,23% jaar 2013.

Ten tweede: stel u geeft de hypotheekrenteaftrek aan uw ouders. De € 20.000 hypotheekrenteaftrek levert u € 8800 belastingteruggave op (valt voor klein deel in schijf 1 met 52%, het grootste gedeelte in schijf 2 met 42%) U schenkt dit bedrag aan uw ouders. De schenkvrijstelling kind aan ouders is ruim € 2000 Over het resterende bedrag van € 6800 moet 30% schenkbelasting worden betaald, dus zo'n € 2000.
Dat schiet niet op.

Uw laatste idee – daar zit wat in. Wordt ook vaak toegepast namelijk de 'familiebanklening' Uw ouders lenen u € 100.000 (als ze dit geld niet hebben kan dat ook met lenen en teruglenen)
Sinds 2013 moeten deze leningen in maximaal 30 jaar minstens annuïtair of lineair worden afgelost. Dat doet u want u wilt aflossen in 10 jaar (lineair) U heeft het over 20% rente. Dat kan natuurlijk niet – zie ook het eerdere antwoord en de reacties. Een bandbreedte van 25% hoger of lager dan de marktconforme rente wordt algeheel, ook door de Belastingdienst geaccepteerd. Voor familiebankleningen geldt een hoger risico. Verdedigbaar zou een maximale rente van bijvoorbeeld 8% kunnen zijn. (5% marktconform + 25% + risico-opslag)

Voor uw ouders is er het rentevoordeel. En voor u een grotere belastingteruggave.
Googelt u maar eens op: familiebank + hypotheekrenteaftrek. En u vindt veel informatie over deze legale en vaak toegepaste constructie.
De link in de bron is van 2007 maar nog helemaal actueel. Fiscalert schrijft elk jaar wel een artikel over de familiebanklening, maar die informatie zit op internet achter gebruikernaam en wachtwoord.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel goed antwoord. Zeer duidelijk. PS. Het is niet "mijn" constructie. Puur theorie. Mijn ouders leven niet meer.

Andere antwoorden (2)

Een rentepercentage van 20% voor een hypothecaire lening is wel exorbitant hoog. Maar ik denk niet dat er wettelijke belemmeringen zijn.
Je zou dus ca 10000 euro belastingvoordeel hebben, terwijl je ouders slechts ca 2% van die 20000 = 400 euro belasting over hun vermogen hoeven te betalen. Goeie deal dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij gaat dat zeker nooit lukken. De rente moet reëel zijn. Heb ooit zoiets zelf aan de hand gehad en zo bont kun je het echt niet maken. Op grond waarvan weet ik helaas niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, daar trapt de belastingdienst niet in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, daar trapt de belastingdienst niet in.
ronron1212
10 jaar geleden
Als het om een hypotheek rente gaat zal dit niet lukken. Van een gewone lening is de rente niet aftrekbaar dus hier kan iedereen vragen wat hij wil daar is geen grens aan.
fisbel
10 jaar geleden
De (circa) 2% die u over vermogen laat betalen is wel erg slordig. De vermogensrendementsheffing is 1,2%. Bij deze belasting Box 3 wordt uitgegaan van een forfaitair rendement van 4% op vermogen, waarover 30% belasting wordt geheven, in totaal dus 1,2%. Verder sluit ik me aan bij de anderen die op uw antwoord reageerden.
En om het nog even te bestuderen:
http://www.leerwiki.nl/De_vermogensrendementsheffing_bij_de_belastingaangifte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel wat wilt u hiermee zeggen? Kunt u het mij uitleggen?
De rente voor een persoonlijke lening tussen twee personen mag zo hoog zijn
als beide partijen overeen komen.

Maar wil jij die schuld opvoeren als hypotheek voor hypotheekrenteaftrek, dan moeten er aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

O.a. dit: De rente moet een zakelijk karakter hebben, dit wil zeggen dat het vergelijkbaar moet zijn met de geldende marktrente voor (hypothecaire) leningen met een vergelijkbare looptijd en vergelijkbare voorwaarden. Een afwijking ten opzichte van de geldende tarieven kan marginaal hoger of lager zijn. Als de marges ver overschreden worden dan kan de belastingdienst een schenking constateren.

http://www.ing.nl/particulier/mijngeld/wonen/uw-huis-financieren/2013/04/de-familiehypotheek-als-alternatief.aspx?first_visit=true
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
en bij veel te hoge rente krijgt men nog te maken met schenkbelasting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, momopoyolo. Ik heb gekeken wat de gemiddelde rentevoet zijn voor 10 jaar http://www.actuelerentestanden.nl/pages/rente/hypotheekrente-overzicht/lineaire-hypotheek/10-jaar-rente-vast.asp Ongeveer 4-5%. Toch vraag ik me af nu banken bijna geen hypotheken verstrekken en zeker al niet aan starters.Dit doen ze waarschijnlijk van wegen het risico ze lopen dat je lening en rente nit terug kunt betalen. Mijn ouders kunnen dit risico wel nemen maar voor dit risico wel een hoger rentepercentage vragen zoals 8-9%.. Heeft dit nog een zakelijk karakter of niet?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding