Waar kan ik terug vinden bij wie je krediet kan hebben? (zie extra uitleg)
De vraag is een beetje ongelukkig geformuleerd, maar ik hoop het duidelijk te kunnen maken.
Mijn man en ik zijn bij een hypotheek adviseur geweest. Deze zegt dat wij krediet hebben van €9500 euro. Niet dat we dat geleend hebben, maar wel dat we dat KUNNEN lenen. (Buiten de hypotheek om) Alsof we creditcards zouden hebben of heel erg rood kunnen staan op een rekening.
Ik snap daar helemaal niets van. Wij hebben 1 creditcard, daar kunnen we €2500 mee opnemen (wat we niet hebben, hij staat op 0) Die hebben we puur voor het huren van een auto in het buitenland, reis boeken, of online aankopen waar Ideal en PayPal niet werkt. Maar na gebruik, word het krediet meteen aangevuld zodat we geen rekening krijgen achteraf.
Van blijft er volgens de Hypotheek adviseur toch nog een krediet ergens over van €7000,- en dit staat op naam van mijn man. Maar wij hebben geen idee wat dit is. Hij heeft geen creditcard en ook geen geheime bankrekening.
Waar zouden we dan kunnen vinden waar dat "krediet" vandaan komt? Dat kon de Hypotheek Adviseur ons niet zeggen....
Hoe weet die hypotheekadviseur dan DAT jouw man een extra kredietmogelijkheid van € 7000 heeft? Tweede vraag:
Als je die extra mogelijkheid niet kende, niet hebt gebruikt, en niet van plan bent te gaan gebruiken, maakt het dan uit waar die mogelijkheid vandaan komt?
Is dit een concreet bestaande kredietmogelijkheid, of is het een kredietmogelijkheid die je *zou kunnen* aanspreken? Bijvoorbeeld een bankrekening waarop je op dit moment niet rood mag staan, maar waarbij je, als je dat wilt, een roodsta-limiet van € 7000 zou kunnen aanvragen.
Even langs de bank gegaan en via de bank bij het BKR een overzicht aangevraagd. Dit bleek bij Santander te zijn, maar ik wist ondertussen nog steeds van niets...
Santander gebeld en zij vertelden mij dat ik 6 (!!!) jaar geleden via de BCC een product op afbetaling heb gekocht van €750.
Nu is het dus zo dat €1200 het minimale 'leenbedrag' was, ik daarvan €750 heb gebruikt en ondanks dat dit in 3 maanden was afbetaald, bleef die €1200 dus staan als lening waar ik direct gebruik van kon maken als het nodig was... Voor mij was het toen een kwestie van een mail naar Santander dat ik deze 'lening' wilde opzeggen en of zij daarvoor zsm een afmelding bij het BKR konden regelen. Binnen een week konden wij naar de hypotheekadviseur terug en nu wonen wij in ons prachtige nieuwbouwhuis :-) En maak je niet te druk over die adviseur, hij kan (gelukkig maar!) echt niet zien waar dit krediet loopt. Wet op de privacy... Veel plezier met de aankoop van het huis!!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.