Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik wel een hypotheek van 10.000 euro krijgen, maar geen lening?

Hoe of wat maakt totaal niet uit.

Op de site van de bank vul ik hetzelfde salaris in bij lening als bij hypotheek.
Bij lening komt 0,- euro en bij hypotheek komt 10.000,- euro.
Waarom kan ik dan geen lening aanvragen, maar wel een hypotheek?
(Even de kans dát ik het zou krijgen van de bank daargelaten)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.9K
Powergen
11 jaar geleden
Volgens mij omdat een hypotheek een lening afsluit op een onderpand. Dus stel dat je het niet terug kan betalen, de bank kan het weer terug verdienen in het huis.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Wanneer je praat over een lening, is er geen zekerheid. Voor een hypotheek geld een onderpand als in dit geval de woning. Denk trouwens wel dat de hypotheek verstrekker, de zelfde is als de huidige.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bank heeft bij een hypothecaire geldlening het zogenaamde 'recht van hypotheek', dat is het recht om zonder tussenkomst van de rechter het onderpand te verkopen op het moment dat de schuldenaar niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet (= niet, niet op tijd of niet volledig betalen.) Hoe snel een bank dit doet, hangt van de bank af. In de huidige tijd bestaat de mogelijkheid dat de bank een deel van zijn vordering zal moeten afboeken. als men er al in slaagt het huis te verkopen. Maar daarvoor heeft de bank een 'stroppenpot'.

Bij een 'gewone' lening is het voor de bank veel lastiger om de hoofdsom + rente terug te krijgen als de schuldenaar nalatig is, daarvoor zal men een standaard gerechtelijke procedure moeten voeren waarbij men op zeker moment verrast (of toch niet) wordt met een bezoek van de deurwaarder.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het is dan wel mogelijk om geld te vorderen. Maar ze lenen dan geen geld om het risico te voorkomen?
Het wel of niet bieden van een onderpand maakt in principe geen verschil.

Er wordt bij het verstrekken van een krediet echter naar andere zaken gekeken dan bij het aanvragen van een hypotheek.
Redenen om je geen krediet te verstrekken kunnen o.a. de volgende zijn:
- Je hebt geen inkomen uit loondienst (vast dienstverband)
- het totaal aan overige lopende kredieten is hoger dan EUR 50.000,-
- je bent te jong
- je bent thuiswonend
- je totale inkomen is lager dan de (gemiddelde) kosten voor je levensonderhoud
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zowel bij hypotheek als bij lening hetzelfde ingevuld, kan het dan toch kloppen dat ik geen lening kan krijgen?
Ik had ingevuld dat ik geen overige leningen had en geen woonlasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de hoogte van de hypotheek die je zou kunnen krijgen vermoed ik dat je opgegeven inkomen te laag is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding