Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kunnen bedrijven doen als klanten massaal wegblijven?

Ik ken verschillende personen die vertelden dat na corona klanten wegbleven. Mij valt op dat het vaak gaat om horeca, maar ook -tot mijn verbazing- exclusieve kledingzaken. Ik koop vaak online, maar ik heb het idee dat het wel storm loopt in de centra -blijkbaar niet dus, nog steeds crisis. Wat kan een ondernemer doen als hij/zij in theorie alleen maar de 'schuldenberg' ziet oplopen van de onderneming? Ik snap dat m.n. familiebedrijven met traditie niet snel (willen) stoppen. Aan de andere kant lijken explosief oplopende kosten en daarmee de voornoemde schulden ook niet fijn. Het lijkt mij toch lastig om tegenwoordig bedrijfsplannen op te stellen met een grillige markt en een soort pacman (de grote bedrijven waarmee nauwelijks te concurreren is)?

2 jaar geleden
in: Economie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als de markt veranderd, dan verandert ook het 'gat in de markt' waar de ondernemer ooit is ingesprongen. Soms is dat gat gewoon te klein geworden voor het bestaansrecht van de winkel.
De ondernemer kan dan 2 dingen doen:
1) het gat proberen te vergroten (vraag te genereren)
2) een ander gat zoeken (andere producten te verkopen)
(Een derde optie is natuurlijk ook je verlies nemen en de zaak sluiten.)

1) kun je doen door zichtbaarder te worden. Denk aan reclame te maken, je winkel naar een betere lokatie verhuizen, nieuwe (online) verkoopkanalen zoeken, kortingen, spaarakties, ludieke akties... noem maar op !
2) ga eens zitten met een paar slimme/creatieve mensen en organiseer een brainstorm sessie. Bedenk wilde ideeën, liefst out-of-the-box en kijk vervolgens eens serieus naar die ideeën. Vaak vindt je zo nieuwe opties. Veel restaurants zijn b.v. in corona-tijd gaan thuisbezorgen. Iets waar ze voorheen niet aan moesten denken, maar het bleek verbazend goed te werken. Dat soort dingen.
Bedrijven kunnen verschillende strategieën gebruiken om klanten aan te trekken. Ze kunnen bijvoorbeeld kortingen aanbieden, nieuwe producten lanceren, hun marketingstrategie aanpassen of hun klantenservice verbeteren. Het is belangrijk om te blijven innoveren en klanten te laten zien dat je je best doet om hun behoeften te vervullen.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing