Wat gebeurt er als de Euro niets meer waard is?
Als je een kleine hypotheek hebt op je huis van een derde van de waarde en de rest eigen geld in gestopt, wat gebeurd er dan als de euro niks meer waard is of als de banken failliet gaan met je hypotheek en/of huis?
Als je zoals ik een AOW hebt en pensioen en de rente met gemak kan betalen? Ik heb gehoord dat als je ook maar een heel klein hypotheekgedeelte hebt je je onderpand kwijt bent als de euro klapt. De een zegt dit en de ander dat en ik zie nergens hoe het nu precies zit?
Een faillissement heeft meestal weinig impact omdat de hypotheekschuld meestal kan worden doorverkocht aan een andere bank.
https://www.ma-shops.nl/toenjes/item.php?id=36040&gclid=EAIaIQobChMI7svi05H3_QIVtY9oCR0iXA3NEAAYAiAAEgKwMfD_BwE
De hoofdzaak is simpel. Als door inflatie of vergelijkbaar de Euro niets meer waard is, is de hypotheek op het huis ook niets meer waard. Maar het huis is nog steeds van jou. En dat huis verliest zn waarde niet.
Ja, en in 1924 resp 1946 was het probleem opgelost. En als je in 1922 een huis had gekocht woonde je gratis, want de oude hypotheekschuld was niets meer waard. Dat is dus niet waar. Alleen al om het feit dat de meeste mensen toen nog geen hypotheek konden krijgen alleen al omdat ze zeker geen bankrekening hadden. Arbeider kregen wekelijk contant geld,
De oorspronkelijke vraag: wat gebeurt er als de euro (door inflatie) niets meer waard is? Antwoord: dan is de hypotheekschuld ook niets meer waard. Maar de huis behoudt zijn waarde - al is het maar de praktische waarde dat je er in kunt wonen.
(even een scenario)
Voor inflatie:
Euro is gelijk aan dollar
Een brood kost 2 euro
-Ik verdien 2000 euro per maand
-Ik heb net een huis gekocht met een hypotheek van 200.000 euro die ik af kan lossen zoals ik wil.
Na (hyper)inflatie
-1 dollar is 1000 euro
-Een brood kost me nu opeens 2000 euro
Ik weiger te gaan werken voor 2000 euro in de maand (1 brood dus)
Ik ga werken voor 1000 dollar per maand
Na een maand koop ik voor 900 dollar mijn spullen.
Ik ruil ook 100 dollar in voor 200.000 euro en los direct mijn hypotheek af
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.