Wanneer is geldt precies de marktvorm: oligopolie?
Ik ben een 4e-jaars student commerciele economie en heb laatst op een tentamen een vraag gehad, waarbij men vroeg naar de marktvorm van de automarkt. Het behoeft geen toelichting dat dit het om heterogene producten gaat. Mijn vraag is echter hoe het nu is gesteld met de variabele van het aantal aanbieders. (monopolie, oligopolie of polypolie). De definitie van een monopolie is duidelijk (één aanbieder). Die van oligopolie (weinig aanbieders) of polypolie (Veel aanbieders) niet. Veel en weinig zijn immers relatieve begrippen.
Zoals ik het heb begrepen is daarom (om een lijn te kunnen trekken tussen oligopolie en polypolie) een C4-index (gezamenlijk marktaandeel van de 4 grootste aanbieders in die markt) in het leven geroepen, wat zegt dat (volgens NIMA) bij een oligopolie de C4-index minstens 50% moet zijn.
tot zover de theorie, zoals ik deze interpreteer...
Als ik dit toepas op de automarkt, dan is het niet zo dat de 4 grootste aanbieders de helft of meer van de markt in handen heeft (C4-index is dus lager dan 50), wat aangeeft dat het een polypolie is. --> heterogreen, dus monopolistische concurrentie.
Toch is die vraag fout gerekend en kreeg ik het bericht dat de automarkt toch echt een polypolie is. Wat is mijn denkfout? Wanneer is iets nu precies een oligopolie of een polypolie?
Graag alleen antwoorden van deskundigen en/of betrouwbare bronnen.
Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb een foutje getypt zie ik.
De vraag is dus fout gerekend met het bericht dat de automarkt een oligopolie is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.