Zijn er concrete aanwijzingen dat het monetaire stelsel aan zijn einde komt?
Het systeem is per definitie instabiel. 90 % van al het geld is er niet.
Geld wordt gecreeerd uit het niets en kan continue worden bijgedrukt.
Waneer geld dmv een goudstandaard ipv door aan schulden en/of rente te koppelen dan zouden banken geen macht meer hebben.
Is het onwetendheid van mensen dat dit systeem nog zo werkt zoals het is of is er geen mogelijkheid of wil dit te veranderen?
Toegevoegd na 28 minuten:
Herstel- Dat het huidige monetaire stelsel aan zijn einde komt.
Geld is een ruilmiddel, zoals vroeger schelpjes of zout gebruikt werd.
Een neutraal ruilmiddel is handig, want anders zou ik als tuinder bijvoorbeeld 10000 kropjes sla moeten geven aan de aannemer die mijn huis bouwt.
Die kan hij niet allemaal opeten voor ze bederven.
Het monetair stelsel is een geheel van regels die als basis dienen voor een staat om aan een ruilmiddel te kunnen komen. De steunpilaar van iedere monetair stelsel was het vaststellen van een basis valuta waarop de waarden van andere soorten van ruilmiddelen terug kunnen vallen. Indien de basis valuta wordt vastgesteld op bepaalde percentage van goud dan wordt dit eenheid als basis monetair van dat systeem aangenomen. De benaming van het monetair stelsel is meestal gebaseerd op de aard of soort basis valuta. Als de basis valuta goud is dan wordt dit stelsel het gouden stelsel genoemd. Als de basis valuta zilver is dan wordt dit het zilver stelsel genoemd. Indien de basis valuta van zowel goud als zilver is vastgesteld dan wordt dit het stelsel van de twee metalen genoemd. Als de waarde van de basis valuta niet gebonden is aan goud of zilver dan wordt dit stelsel een verplichtende stelsel genoemd afgezien het feit of het van metaal of koper eenheid of van papier zoals de bankbiljetten.
En als Amerika dit zou zeggen, dan zouden wij geen telefoons meer kunnen kopen. Geen televisies, geen brood, niks meer eigenlijk.
Eén kleine verandering kan hiervoor zorgen, en doordat ons geld niet meer op goud is gebaseerd, maar op vertrouwen. Als dit weg is, dan hebben we geen geld meer.
Je kan met recht zeggen dat zoiets één van de grootste rampen in de wereldgeschiedenis zal zijn. Uiteindelijk is geld dus nu nog wel een ruilmiddel, maar in wezen niet meer.
Daarnaast de verandering dat de overheid weer het recht op geldcreatie heeft die nu door banken wordt bepaald.
Er zijn al rentevrije banken in de wereld die het huidige bankensysteem omzeilen welke ervoor zorgen dat mensen onderling goedkoop geld van elkaar kunnen lenen. Als ik mij niet vergis was er in het oude Rome tot Julius Ceasar aan de macht kwam ook een ander, goed systeem.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.