Wat worden mijn pensioenkosten (eigenbeheer) als ik overstap naar nieuwe job zonder cao en pensioen?
Goedendag lezers!
Ik heb een vraag. Momenteel werk ik bij een werkgever en krijg zeg een loon van 3100,- met een cao bij Metaal en Techniek Installatie (PMT, ja niet de beste). Hiervoor draag ik zoals ik kan zien op mijn loonstrook zo’n 225 euro af.
Nu zit ik in overweging om een andere baan te nemen bij een werkgever met véél potentie met een loon van 3500,- zonder cao en geen pensioen. Dit dien ik dus zelf te regelen.
Nu is mijn vraag is dit wel zo verstandig om deze stap te maken? Als ik de stap zelf neem dan sluit ik een pensioenfonds af, banksparen of andere vorm… Wat voor inleg moet ik inleggen om toch een zelfde uitkering straks te verkrijgen?
En wat hou ik dan onder de streep over bij de nieuwe werkgever? Van de situatie nu weet ik het wel alleen als ik straks ja zeg wat dan…?
Even géén andere zaken meegewogen, want deze zijn gunstiger bij de ‘nieuwe werkgever’ zoals reistijd functie en toekomst perspectief.
Maar als ik om advies vraag van zou ik het doen? Wat zal het antwoord zijn. Daarnaast biedt de nieuwe werkgever werklocatie in de buurt, krijg ik doorgroeimogelijlheden en ga ik de functie uitoefenen als marketing manager welke ik altijd al wilde beoefenen. Dus voornamelijk voordelen. Alleen knelpunt is dus loon. Want als je gezin moet onderhouden kun je er niet teveel op achteruitgaan en kijkend naar de toekomst… ---
Hier gekeken wat ongeveer inleg moet zijn als je het zelf gaat doen met banksparen: https://www.berekenhet.nl/pensioen/banksparen-pensioen.html Hier kun je kijken wat je netto overhoud. Als ik de waarde invul wat in u verdien met correspoderende cao erboj berekend hij automatisch pensioen aftrek en kom ik netto uit wat in nu heb…
Je kunt ook kiezen voor bedrijfs algemeen onder cao dan pakt hij geen premie voor pensioen mee…
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html En het betekend niet dat ik hier de rest van mijn leven blijf. Wie weet wel… een jaartje minder persioen opbouw is dat zo erg? Als dat je in de toekomst eens aanvullwnd pernsioen probeerd op te bouwen? Dus gok wagen, misschien doorgroeien, hoog loon krijgen en zelf pensioen afsluiten zolang ik hier werk… ---
Vandaag wil de eventuele nieuwe werkgever mijn antwoord weten… dus helaas te weinig tijd om in detail te rekenen of offertes op te vragen. Dit komt eventueel hierna wel…
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.