Waarom koop ik een aandeel soms voor minder dan ik ervoor bied?
Vorige week heb ik aandelen gekocht op de Amerikaanse beurs. De prijs schommelde op dat moment rond de $37,40 per aandeel, en die prijs had ik ervoor over. Ik bood dus $37,40.
Enkele seconden later had ik de aandelen in bezit. Toen ik de uitvoeringsinformatie bekeek, zag ik dat ik slechts $37,37999 per aandeel had betaald.
Ik had dus minder betaald dan de prijs die ik ervoor over zou hebben gehad (mijn biedprijs). Kennelijk was iemand bereid aandelen te verkopen voor die lagere prijs van $37,37999.
Nu dacht ik dat er altijd een 'market maker' tussen de verkopers en de kopers in zit. Als zo'n market maker ziet dat iemand aandelen wil verkopen voor $37,37999 en dat ik die aandelen wil kopen voor $37,40 - dan lijkt het toch logisch dat die market maker de verkoper $37,37999 per aandeel geeft (verkoper blij), dat hij vervolgens die aandelen voor $37,40 aan mij verkoopt (ik blij), en dat hij zelf het verschil van $0,02001 per aandeel in zijn zak houdt (market maker blij).
Waarom gebeurt dit niet? Zijn er regels die dit verbieden? Werkt de market maker niet volgens het idee dat ik hierboven schets? Is er iets anders aan de hand?
PS.
Dat ik minder hoef te betalen dan mijn maximum bod gebeurt niet altijd, maar wel regelmatig. Hetzelfde geldt wanneer ik verkoop: meestal krijg ik de minimum prijs die ik wil hebben (of worden de aandelen domweg niet verkocht), maar met enige regelmaat krijg ik meer voor mijn aandelen dan mijn minimum prijs.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.