Heeft de aandelenkoers invloed op een bedrijf?
Hoe een bedrijf functioneert, heeft invloed op de aandelenkoers: als het bedrijf verwacht in de nabije toekomst goed te draaien, of als potentiële aandeelhouders dat verwachten, zal de koers van de aandelen stijgen.
Mijn vraag is: bestaat er ook een omgekeerde invloed?
Ik heb het dan over een verandering in de aandelenkoers die *niet* het gevolg is van de (economische) omstandigheden van het bedrijf.
Voorbeeld: stel dat alle aandeelhouders ineens bevangen worden door een totaal onterechte paniek, en hun aandelen kwijt willen. De aandelenkoers zal dan dalen zonder dat daar een bedrijfseconomische reden voor is. Andersom, als ik hier oproep om aandelen van bedrijf X te kopen en alle GV-ers inclusief hun families geven massaal gevolg aan mijn oproep, zal de koers stijgen - ook nu zonder enige bedrijfseconomische reden.
Om het simpel te houden gaan we ervan uit dat de koers niet zodanig laag wordt dat één of andere rijkaard besluit de meerderheid van de aandelen te kopen en zo de zeggenschap over het bedrijf over te nemen. Het enige dat verandert is de koers van de aandelen, verder niets.
Zal het functioneren van het bedrijf door dergelijke koersveranderingen worden beïnvloed? Zo ja, via welk (economisch) mechanisme?
Als dit bijvoorbeeld bij een financiële instelling gebeurt, dan heeft dat direct invloed op hoe betrouwbaar (huidige en toekomstige) klanten het bedrijf vinden. Als management zal je dat vertrouwen moeten/willen herstellen en dat doe je niet door stil te zitten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.