Kan speculatie de staatsschuld helpen onderdrukken?
Zou het mogelijk zijn om als Belgische overheid te investeren in vermogensbeheerders: Kunnen die vermogensbeheerders dan met voldoende financiële middelen die ze ontvingen dan op hun beurt investeren in Belgische staatsobligaties zodat de waarde kunstmatig stijgt en de rente erop daalt, zodat de rentesneeuwbal die verwacht wordt deels tegengehouden wordt en dat de staatsschuld niet blijft groter worden?
De overheid zou dit geld kunnen halen bij het volk, die hun centjes toch maar onberoerd op hun bankrekening laat staan. Na enkele jaren zou de overheid dit terug kunnen betalen, wanneer het probleem van de rentesneeuwbal opgelost blijkt.
Alsook zou de overheid kunnen het geld kunnen gebruiken om de (vooral Waalse) werklozen in ons land een job aan te bieden. Koopkracht zal stijgen, inflatie verminderen en de rente zal dalen. Wat op zich weer die gehate sneeuwbal belemmert. Deze twee maatregelingen zouden ons een stap dichter brengen bij het oplossen van de crisis die ons land meemaakt.
Nu mijn vraag: Is dit te doen of is dit maar dagdromen? Of is dit in zijn totaal incorrect? Vergeef me ik ben geen expert.
En als laatste: Ik heb het nooit gehad over de manier waarop we werklozen gaan activeren. Maar jouw manier is totaal fout. Dan gaan we terug naar het keynesianisme dat denkt dat je door bedrijven te subsidiëren er werkgelegenheid bijkomt. Maar dat is niet zo. Onderzoek toont aan dat bedrijven het geld eerder zullen gebruiken om hun productiviteit te verhogen dan nieuwe mensen aan te werven. Met gevolg dat we met overproductie kampen, minder koopkracht, nog meer inflatie, en een nog grotere rente.
Wat hebben we nodig? Een overkoepelende venootschap die enkel aanwerft. Die bedrijven geld geeft met bepaalde ethische voorwaarden zoals dat het geld hoofdzakelijk of volledig naar nieuw personeel moet gaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.