Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft een bewoonde woning voor de belasting een lagere waarde dan een onbewoonde woning.?

Als ik overlijd erft mijn zoon mijn woning. Daarover moet hij dan erfbelasting betalen die gekoppeld is aan de waarde van de woning.
In het verleden was het zo, dat bij verkoop van een woning als die werd bewoond, de prijs aanzienlijk lager was dan als dezelfde woning leeg stond en leeg werd opgeleverd.
Ik vraag me af of het zin heeft, dat mijn zoon zich op mijn adres laat inschrijven, omdat hij dan bij mijn overlijden een bewoonde woning erft, die dan minder waard is.

Ter verduidelijking: Mijn zoon wordt volgende maand 17 jaar.

een week geleden
1.7K
Ikhebgeenidee
een week geleden
Voor zover ik weet is er alleen sprake van een lagere woningwaarde als er een huurder is. Als de eigenaar/verhuurder van het pand de woning wil verkopen aan een andere (verhuurder), zal die mogelijk minder geld er voor overhebben.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Verder moet iemand in Nederland ingeschreven staan op het adres waar hij/zij/het merendeel van het jaar verblijft. Inschrijven op jouw adres, terwijl hij er niet woont, is in strijd met de wet.
tinus1969
een week geleden
Waar woont je zoon nu dan? En krijgt hij wel toestemming van degene bij wie hij woont?
ronron1212
een week geleden
@tinus1969 wat heeft dat met de vraag te maken?
teusvh
een week geleden
Er zijn wel andere mogelijkheden om de erfbelasting (flink) te verlagen. Ga eens praten met een goede estate planner, is mijn suggestie.
Inekez1
een week geleden
@Edraket, Je haalt 2 dingen door elkaar. Je hebt het over bewoond/onbewoond. Dat is iets anders dan verhuurd/onbewoond. Een huis dat wordt bewoond door de eigenaar, is bij verkoop niet minder waard dan een onbewoond huis. Want na verkoop gaat de eigenaar uit de woning en wordt het onbewoond opgeleverd. Een huis dat lange tijd niet bewoond is, of bijvoorbeeld anti-kraak bewoond is, kan zelfs minder waard zijn omdat er dan een periode niet of weinig wordt gestookt en schoongemaakt in de woning. Een woning die verhuurd is, is wel minder waard dan een woning die onbewoond wordt opgeleverd. Maar al zou je de woning nu aan je zoon verhuren, dan vervalt dat eventuele voordeel als de woning zijn eigendom wordt. In theorie zou je een constructie kunnen optuigen waarbij een derde persoon de woning gaat huren. Maar dan moet jij zelf dus de woning al ruim voor je overlijden verlaten, de huurder moet er daadwerkelijk wonen en een huurcontract hebben voor onbepaalde tijd. Als je zoon de woning erft, blijft de huurder er wonen. Je zoon kan er dan dus niet zelf gaan wonen zolang de huurder niet vertrekt. De huurder heeft huurbescherming en kun je er niet zomaar uit zetten, dus bedenk goed waar je aan begint (en met wie). En je moet het zelf zien zitten om tot je overlijden niet meer in je eigen huis te wonen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De belastingdienst houdt de woz waarde aan bewoond of onbewoond.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 29 oktober 2024 10:04: bron
ronron1212
een week geleden
De zogenaamde leegwaarderatio is alleen van toepassing igv verhuur. Echter ook verhuur aan je zoon zou geen gevolgen voor de woz waarde hebben omdat artikel 21 lid 5 successiewet bepaald dat met verhuur aan verkrijger geen afwaardering plaatsvindt dmv leegwaarderatio.
(Lees meer...)
een week geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding